Studia stacjonarne dla dzieci w wieku 6-7 lat (roczniki 2017, 2018)
Odkrywanie | Kraków
Odkrywanie to: 16 warsztatów naukowych i 2 wykłady.
Blok I (7 września - 26 października)
Wykład: Kiedy prąd może kopnąć?
Jak działa prąd w żarówce, żelazku, suszarce i silniku elektrycznym? Czy ciało człowieka może go przewodzić? Podczas wykładu dzieci zobaczą doświadczenie z lampą plazmową i sprawdzą, czy da się przesyłać prąd na odległość.
Skąd wiemy, że dawno temu żyły na naszej planecie amonity? Gdzie dokładnie możemy znaleźć ich ślady? W czasie warsztatów dzieci dowiedzą się, w jaki sposób powstają skamieniałości i będą mogły podziwiać wybrane ich okazy. Wykonają również własne gipsowe kopie skamieniałości.
Symetria. Niby każdy wie, o co chodzi, ale podanie jej definicji nie jest już takie proste. Przykłady symetrii możemy znaleźć wokół nas - obserwując rośliny o regularnych kształtach czy podziwiając doskonałą architekturę. Podczas zajęć dzieci doświadczą symetrii, budując różne układy z przedmiotów codziennego użytku, a następnie wykorzystają zdobytą wiedzę, by stworzyć symetryczne dzieła.
Prowadząca: mgr Edyta Gazdowicz-Kabat Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak wydobywa się węgiel?
Bryły węgla potrafią być naprawdę wielkie. Jakimi narzędziami posługują się górnicy, by je wydobyć? Jak wygląda podziemna praca i do czego służą kombajny, strugi i kruszarki? Odpowiedzi na te pytania dzieci poszukają w miejscu niezwykłym – Kopalni Doświadczalnej Akademii Górniczo-Hutniczej.
Prowadzą: dr inż. Jacek Zarzycki i dr inż. Paweł Piekaj Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy każdy potrafi tańczyć?
Podczas zajęć dzieci będą próbowały się poruszać trochę albo zupełnie inaczej niż na co dzień. Dzięki eksperymentom ruchowym dowiedzą się, czym jest choreografia. Sprawdzą też, czy muzyka jest niezbędna do tańczenia i spróbują przekazać ciałem różne komunikaty.
Podczas zajęć w pracowni malarskiej Akademii Sztuk Pięknych dzieci będą pracowały przy sztalugach, dzięki czemu doświadczą malowania w pionie, które zasadniczo zmienia perspektywę zarówno tworzenia, jak i postrzegania obrazu.
Warsztaty: Czy dorośli i dzieci mają tyle samo kości?
Szkielet nadaje człowiekowi kształt, chroni nas i sprawia, że możemy poruszać się. To niezwykła konstrukcja. Podczas warsztatów dzieci poznają jej najważniejsze funkcje. Będą także porównywać budowę kości ludzkich i zwierzęcych oraz policzą, ile kości ma dorosły człowiek.
Aborygeni to rdzenni mieszkańcy Australii, którzy od zawsze byli przekonani, że nie są właścicielami Ziemi, tylko do niej należą. Podczas warsztatów dzieci będą próbowały odtworzyć elementy sztuki aborygeńskiej. Wykorzystają w tym celu odpowiednie techniki, kolory oraz symbole.
Warsztaty: Czy wioślarz płynie do przodu, czy do tyłu?
Wioślarstwo to bardzo stary sport. Jak stary? Dzieci dowiedzą się tego podczas zajęć z ekspertką, która w nadchodzące lato startuje w Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu. Co jest w tym sporcie ważniejsze - technika czy siła? Jak płynąć w równym tempie? Studenci znajdą odpowiedzi na te pytania podczas ćwiczeń na prawdziwym ergometrze!
Prowadząca: Katarzyna Wełna Czas trwania: 60 minut
Blok III (15 lutego - 5 kwietnia)
Warsztaty: Kto wymyślił młotek?
Co było pierwsze: młotek czy gwoździe? Bez jakich narzędzi nasze życie byłoby o wiele trudniejsze? Maszyny proste to nieskomplikowane przedmioty, których używamy, by ułatwić sobie wykonywanie konkretnej pracy. Są niezbędne w każdym domu. W pracowni technicznej dzieci sprawdzą zasady ich działania.
Zanim ludzie wymyślili pieniądze, musieli radzić sobie bez nich. Co więc zmieniło ich pojawienie się na świecie? Podczas zajęć dzieci przeniosą się w czasie i będą wcielać się w role kupców i handlarzy. Potrenują handel wymienny oraz transakcje z użyciem środków płatniczych. Spróbują dowiedzieć się, za ile bałwanów solnych można było kupić Kraków.
Podczas zajęć dzieci wejdą w rolę farmaceutów i przy użyciu moździerza oraz pistela zrobią prawdziwą maść, którą będą mogły zabrać później do domu. Dzięki temu doświadczeniu dowiedzą się, z czego składają się maści, jak się je produkuje oraz na jakie schorzenia można ich używać.
Warsztaty: Skąd się biorą kolory na skrzydłach motyli?
Podczas zajęć dzieci zobaczą pod mikroskopem, jak dokładnie wyglądają i z czego zbudowane są skrzydła motyla. Dowiedzą się, w jaki sposób budowa skrzydeł motyli wpływa na obserwowane przez nas kolory. Studenci odwiedzą również wystawę motyli i wykonają pracę plastyczną, inspirując się tymi bajecznie kolorowymi owadami.
Prowadzące: dr Anna Zubek i mgr Jadwiga Lorenc-Brudecka Czas trwania: 60 minut
Blok IV (12 kwietnia - 14 czerwca)
Warsztaty: Jak buduje się kolej?
Podczas zajęć dzieci dowiedzą się, kto planuje, projektuje, buduje oraz utrzymuje linie kolejowe. Porozmawiają o materiałach i konstrukcjach inżynierskich stosowanych w tej gałęzi budownictwa. Studenci zdobędą nową wiedzę przez praktykę - wspólnie wybudują odcinek linii kolejowej.
Prowadzący: dr inż. Filip Janowiec Czas trwania: 60 minut
Warsztat: Czy ślimaki mają nogi?
Sposób poruszania się ślimaków wcale nie jest taki oczywisty. Na zajęciach dzieci będą obserwować żywe ślimaki winniczki i rozpoznawać wszystkie elementy ich budowy. Przyjrzą się także mięśniom tych bezkręgowców oraz ich sposobowi poruszania się. A może nawet spróbują naśladować ich ruchy.
Niektóre dzieci uwielbiają wycinać, a dla innych zdobycie tej umiejętności to duże wyzwanie. Jakie funkcje pełniła wycinanka ludowa w dawnych czasach? Czy dziś ktoś ją tworzy? Odpowiedzi na te pytania studenci odnajdą na zajęciach, podczas których każdy precyzyjny ruch małych nożyczek będzie miał znaczenie. Dzieci będą bowiem pracowały nad własnymi wycinankami, które później staną się częścią większego dzieła.
Co sprawia, że węgiel brudzi, ale czasem również... czyści? Jak zbudować własne urządzenie do oczyszczania wody? Na zajęciach studenci przetestują właściwości węgla i węgla aktywnego. Sprawdzą, czy brudząca natura węgla pomoże pozbyć się zanieczyszczeń oraz chorobotwórczych bakterii. Spróbują oczyścić wodę, testując różne materiały filtracyjne.
Skóra to bardzo ważny narząd. Czy potrzebujemy jej tylko do tego, żeby nas otaczała i by wszystko, co mamy w środku, zostało na swoim miejscu? Podczas wykładu poznany najważniejsze funkcje naszej cielesnej powłoki, która nie tylko chroni organizm przed zarazkami i bakteriami, lecz także łączy nas ze światem.