Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
Studia stacjonarne dla dzieci w wieku 6-7 lat (roczniki 2016, 2017)

Odkrywanie | Kraków

Odkrywanie to: 16 warsztatów naukowych, 2 warsztaty kompetencyjne i 2 wykłady

Blok I (9 września - 28 października)

Wykład: Jak wybrać zwierzątko do mojego domu?
Kot, pies czy świnka morska to najpopularniejsze zwierzęta domowe, ale nie jedyne do wyboru. Na wykładzie dzieci poznają nietypowe zwierzęta, które mogą zostać pupilami. Dowiedzą się, jakie cechy tych zwierząt sprzyjają przyjaźni z człowiekiem oraz o czym warto pamiętać podejmując się opieki i odpowiedzialności za nowego przyjaciela.

Prowadzący: mgr inż. Patrycjusz Nowik
Czas trwania: 35 minut
Warsztaty: Jak tworzy się ilustracje do książek dla dzieci?
Książka to cenny przedmiot, mogący przenieść czytelnika i słuchacza do innego świata, świata fantastycznych bohaterów, przygód czy wyzwań. Nie tylko tekst jest istotny w jej odbiorze, ale również obraz. Na spotkaniu z ilustratorką książek studenci dowiedzą się, skąd czerpać inspiracje do rysowania oraz czy można wychodzić za linię. Będą też tworzyć własne ilustracje książkowe.

Prowadząca: Katarzyna Koczubiej-Pogwizd
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak zwierzęta widzą w ciemności?
Na warsztatach dzieci poznają zwierzęta żyjące w najciemniejszych miejscach na Ziemi. Odkryją, jak sobie radzą mieszkańcy miejsc, w których wzrok jest zupełnie bezużyteczny. Podczas aktywności warsztatowych studenci sprawdzą, jak wiele by ich ominęło, gdyby polegali wyłącznie na wzroku. Towarzyszyć im będą okazy zwierząt ze zbiorów naukowych i ekspozycji Centrum Edukacji Przyrodniczej.

Prowadzące: dr Anna Zubek i mgr Jadwiga Lorenc-Brudecka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Skąd się bierze prąd w gniazdkach?
Na warsztatach dzieci zyskają podstawową wiedzę na temat prądu elektrycznego. Dowiedzą się, gdzie występuje przepływ prądu w naturze oraz skąd pochodzi prąd w gniazdku. Uczestnicy wyprodukują pole elektrostatyczne i iskry oraz spróbują zrobić własne baterie lub zbudować własny silnik.

Prowadzący: Bartosz Paluch, Mateusz Augustyn
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Skąd przylatują do nas banany?
Niektóre owoce i warzywa jemy w całości, ale są też takie, które mają tylko niektóre elementy jadalne. Dlaczego tak jest? Nasi studenci (wraz z rodzicami) będą poszukiwać odpowiedzi na pytania dotyczące roślinnego jedzenia podczas zajęć terenowych na placu targowym.

Prowadząca: mgr Justyna Żabicka
Czas trwania: 60 minut

Blok II (4 listopada - 20 stycznia)

Warsztaty kompetencyjne: Jak pokonać złość?
Złość to emocja, która może być wynikiem zmęczenia lub innej trudnej sytuacji. Na warsztatach studenci poznają sposoby radzenia sobie ze złością oraz dowiedzą się, jak w bezpieczny sposób mogą ją rozładować poprzez aktywności ruchowe.

Prowadząca: mgr Anna Pactwa
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy można złapać zapach?
Choć go nie widzimy, możemy go uchwycić zmysłem węchu - czy zapach jest istotnym śladem podczas poszukiwania przestępców? Na zajęciach z kryminalistyki studenci poznają rolę zapachu w śledztwie oraz nauczą się go utrwalać. Rozwiązując zagadkę kryminalną sprawdzą, czy woń może być pomocna w pracy detektywa.

Prowadząca: dr Gabriela Grochola-Karaś
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy aktor umie czarować?
Na zajęciach teatralnych dzieci będą eksperymentować, szukając nowych funkcji rzeczy. Sięgną po przedmioty codziennego użytku, aby znaleźć dla nich „teatralny program”. Może okazać się, że zwykła papierowa torba wykazuje duży talent aktorski, a żarówka to wspaniała tancerka.

Prowadzący: mgr Monika Filipowicz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Ile papieru jest w rolce?
Trudno stwierdzić "na oko”, ile metrów ma rolka papieru. Czy linijka wystarczy, by to sprawdzić? A może warto użyć innych sposobów mierzenia? Na warsztatach studenci poczują się jak prawdziwi matematycy i badacze - za pomocą doświadczeń będą potwierdzać lub obalać swoje teorie.

Prowadząca: mgr Edyta Gazdowicz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak powstaje muzyka?
Muzykę tworzymy dzięki dźwiękom, a dźwięki porządkowane są przez rytm. Na zajęciach studenci sprawdzą, co mają ze sobą wspólnego układ taneczny i bicie serca. Zastanowią się, po co jest rytm w piosence oraz dlaczego jeden utwór wpada w ucho, a inny drażni.

Prowadząca: Agata Babicz
Czas trwania: 60 minut

Blok III (27 stycznia - 6 kwietnia)

Warsztaty: Jakie zdolności mają owady?
Tramwajarz, muzyk, pilarz, murarka i flisak - to tylko kilka zawodów, które wykonują owady w swoim świecie. Studenci wraz z prowadzącym skupią się na uzdolnieniach i możliwościach przystosowawczych tych zwierząt do warunków środowiska. Wspólnie zastanowią się, jakie czynniki wpływają na rozwój owadów.

Prowadzący: mgr inż. Patrycjusz Nowik
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego cieknie nam ślinka?
Ślina odgrywa ważną rolę w trakcie procesu trawienia jedzenia. Podczas aktywności warsztatowych dzieci dowiedzą się, jak działa ślina, ile dokładnie jest kubków smakowych i za jakie smaki są odpowiedzialne. Studenci zastanowią się również, czy jest możliwe połknięcie pokarmu, gdy w ustach nie ma śliny?

Prowadząca: mgr Samanta Świerk
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak powstaje dziura w zębie?
To, że o zęby trzeba dbać, każdy wie. Ale co dokładnie dzieje się na niemytych lub niedokładnie umytych zębach? Na zajęciach studenci poznają tajemnice gabinetu stomatologicznego. Zyskają wiedzę na temat infekcji jamy ustej oraz sposobów walki z próchnicą.

Prowadząca: Magdalena Kukurba-Setkowicz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty kompetencyjne: Skąd się bierze radość?
Radość to pozytywna emocja, odczuwana w przyjemnych sytuacjach, czasem wyrażana uśmiechem, a czasem obejmująca całe ciało. Na warsztatach kompetencyjnych studenci dowiedzą się więcej o tej emocji i towarzyszących jej reakcjach fizjologicznych. Przepracują w grupach sytuacje, które powodują radość, ale też zastanowią się nad tym, jak dzielić się nią z innymi.

Prowadzący: Polskie Stowarzyszenie Studentów i Absolwentów Psychologii
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego krew jest czerwona?
Na warsztatach dzieci znajdą odpowiedź na tytułowe pytanie, przeprowadzając doświadczenia na modelach krwi. Zastanowią się, co wpływa na zmianę koloru krwi i o czym może to świadczyć.

Prowadząca: dr Magdalena Jarzębowska
Czas trwania: 60 minut

Blok IV (13 kwietnia - 15 czerwca)

Wykład: Dlaczego czekolada jest brązowa?
Czekolada jest uwielbiana chyba przez wszystkie dzieci. Podczas wykładu studenci poznają historię i tajemnice produkcji tego słodkiego przysmaku. Dzieci usłyszą, jakie były początki uprawy kakaowca, w jaki sposób cenne ziarna trafiły do Europy i jak wygląda droga od ziarenek do łakoci. Dowiedzą się również, jaka jest najdroższa czekolada świata.

Prowadzący: dr Piotr Klepacki
Czas trwania: 35 minut
Warsztaty: Dlaczego mogę biegać?
Bieganie, skakanie, przytulanie, kucanie - to kilka czynności, które wykonujemy każdego dnia. Na zajęciach studenci będą poznawać tajniki układu mięśniowo-szkieletowego. Zastanowią się, dlaczego zbyt długie siedzenie w miejscu jest szkodliwe dla ciała i co należy robić, by czuć się zdrowo.

Prowadzący: Doktoranci z AWFu
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego psy szczekają i machają ogonem?
Studenci dowiedzą się, co oznaczają wybrane zachowania psów. Czy zawsze potrafimy poprawnie odczytać, kiedy zwierzaki chcą być głaskane, kiedy są zaniepokojone, a kiedy głodne? Na zajęciach dzieci przećwiczą swoją postawę i reagowanie w kontakcie z czworonożnymi przyjaciółmi.

Prowadząca: mgr Karina Nowik
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co chemik może zrobić w kuchni?
Na warsztatach chemicznych studenci będą trenować umiejętność myślenia naukowego i wnioskowania, przeprowadzając eksperymenty z użyciem produktów spożywczych. Sprawdzą, jakie właściwości ma olej w połączeniu z wodą i barwnikami spożywczymi oraz czy z mąki i oleju można zrobić piasek kinetyczny. Przetestują też, za pomocą jakiej substancji mogą napisać zaszyfrowaną wiadomość.

Prowadząca: mgr Izabela Rams-Pociecha
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak powstają chmury?
Chmura to zbiorowisko milionów maleńkich kropelek wody lub kryształków lodu. Studenci na warsztatach dowiedzą się, jak tworzą się chmury i wyprodukują własną chmurę. Wykonają doświadczenia pokazujące właściwości powietrza – sprawdzą, czym jest para wodna i dlaczego można ją porównać do chmur na niebie.

Prowadząca: mgr Kinga Bargiel
Czas trwania: 60 minut