Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies

Warszawa | Kurs umiejętności społecznych – wiosenna edycja

2025-02-05
Niektóre dzieci wycofują się w grupie, nie wiedzą, jak zacząć rozmowę, lub trudno im odnaleźć się wśród rówieśników. Inne reagują zbyt impulsywnie, nie rozumiejąc swoich emocji i emocji innych.

To zupełnie naturalne – umiejętności społeczne, tak jak czytanie czy liczenie, wymagają nauki i ćwiczeń.

Jak możemy pomóc?
Nasz kurs umiejętności społecznych to przestrzeń, w której dzieci w wieku 6-13 lat uczą się, jak lepiej rozumieć siebie i innych, budować relacje oraz radzić sobie w trudnych sytuacjach. Poprzez gry, zabawy i ćwiczenia rozwijamy kompetencje społeczne w atmosferze wsparcia i akceptacji.

Prowadzimy zajęcia w 3 grupach wiekowych: 
  • 6-7 lat,
  • 8-10 lat,
  • 11-13 lat.
Każda grupa warsztatowa liczy maks. 10 uczestników.

Uwaga: Zapisy zakończone

Z nami dziecko lepiej pozna siebie i swoje emocje

Od ponad 10 lat prowadzimy warsztaty kompetencyjne w ramach programu Uniwersytet Dzieci i współpracujemy z psychologami, psychoterapeutami i trenerami, którzy na co dzień wspierają dzieci oraz młodzież w zrozumieniu siebie.

Kurs umiejętności społecznych ma charakter edukacyjny oraz treningowy i pomoże Twojemu dziecku:

– Lepiej zrozumie swoje emocje i potrzeby. 
– Nauczy się nawiązywać przyjaźnie i współpracować w grupie.
– Rozwinie poczucie własnej wartości, empatię i umiejętność stawiania granic.
– Dowie się, jak radzić sobie w stresujących sytuacjach.

Kurs umiejętności społecznych jest odpowiedzią na wyzwania towarzyszące dzieciom w okresie rozwoju, w którym mały człowiek staje się bardziej samodzielny, rozwija swoją autonomię, ale również kształtuje empatię i zmaga się z intensywnym rozwojem emocjonalnym, w tym z rosnącym znaczeniem grupy rówieśniczej.

Dzieci w wieku 6-7 lat

Zapraszamy na cykl warsztatów psychologicznych dla dzieci w wieku 6-7 lat w Warszawie.

Spotkanie informacyjne online dla rodziców odbędzie się w poniedziałek, 24 marca o godz. 18:30.

Cykl zajęć będzie dotyczył rozwijania inteligencji emocjonalnej dzieci w oparciu o wybrane podstawowe emocje z koncepcji Paula Ekmana oraz kilka dodatkowych emocji – złość, strach, smutek, radość, zaskoczenie oraz wstyd.

Na warsztatach dzieci nauczą się:
  • Jak rozpoznawać i nazywać swoje emocje?
  • Jak konstruktywnie je przeżywać?
  • Jak komunikować swoje emocje innym?
  • Jak dbać o swoje granice i je komunikować innym?

Czas trwania zajęć: 75 minut
Prowadząca: mgr Matylda Przybylska >> czytaj biogram

Terminy zajęć: 

GRUPA 1 – piątki, godz. 16:30
04.04
Miejsce: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, 00-312, Warszawa >> sprawdź dojazd
11.04, 25.04, 09.05, 16.05, 23.05, 30.05, 06.06
Miejsce: Wydział Neofilologii UW, Dobra 55, Warszawa >> sprawdź dojazd

Tematy warsztatów (grupa 6-7 lat)

1. Wprowadzenie do świata emocji
Pierwsze warsztaty pozwolą nam się lepiej poznać oraz zrozumieć czym są emocje i po co one do nas przychodzą. Zadamy sobie ważne pytanie „Czy istnieją złe emocje?”. Poprzez zabawę dowiemy się, że w różnych sytuacjach różne osoby czują inne emocje i to jest w porządku.

2. Złość – „Czy złość piękności szkodzi?”
Podczas warsztatów nauczymy się rozpoznawać przejawy złości w ciele, przyjrzymy się bliżej swoim dotychczasowym sposobom na przeżywanie złości oraz nauczymy się konstruktywnych sposobów na wyrażanie tej emocji. Dowiemy się, po co przychodzi do nas złość i co chce przekazać.

3. Strach – „Czy strach ma wielkie oczy?”
W trakcie trzecich zajęć z cyklu, wspólnie zastanowimy się, czy to prawda, że „strach ma wielkie oczy”. Nauczymy się rozróżniać lęk od strachu. Dowiemy się również, jak możemy wesprzeć sami siebie w przeżywaniu strachu w codziennym życiu. Poprzez gry i zabawy rozpoznamy, w jakich sytuacjach strach może być potrzebny i ważny.

4. Smutek – „Czy to prawda, że chłopaki nie płaczą?”
Na zajęciach zastanowimy się wspólnie, czy to prawda, że „chłopaki nie płaczą”. Zgłębimy temat i dowiemy się, dlaczego płaczemy i kiedy to robimy oraz czy są jakieś inne zachowania, które mogą świadczyć o przeżywanym smutku. Zaopatrzymy się w apteczkę pierwszej pomocy do przeżywania smutku.

5. Radość i wdzięczność
Kolejny warsztat z cyklu będzie dotyczył tego co nas raduje i dodaje energii. Porozmawiamy o tym, co możemy robić, żeby te dobre samopoczucie w radości przedłużyć i umieć do niego jak najczęściej wracać. Poświęcimy chwilę na praktykę wdzięczności i docenienie tego wszystkiego, co na co dzień mamy i robimy.

6. Zaskoczenie
Na szóstym warsztacie z cyklu przyjrzymy się wspólnie zaskoczeniu. Zastanowimy się, w jakich sytuacjach w życiu spotykają nas przyjemne zaskoczenia, a w jakich te, których nieszczególnie chcemy doświadczać. Wspólnie zastanowimy się, jak możemy się wesprzeć w tych sytuacjach.

7. Wstyd – „Czy każdy z nas robi się czerwony ze wstydu?”
Przedostatnie zajęcia z cyklu zostaną poświęcone wstydowi. Wspólnie zastanowimy się, czy są sytuacje, w których należy się wstydzić oraz co możemy zrobić jeśli ten wstyd już poczujemy. Warsztaty pomogą także w budowaniu pewności siebie oraz wrażliwości na uczucia innych.

8. Podsumowanie cyklu zajęć
Na ostatnim spotkaniu przeprowadzona zostanie krótka gra podsumowująca cały cykl warsztatów. Przypomnimy sobie sposoby na konstruktywne przeżycie wszystkich emocji, którym się przyglądaliśmy w trakcie zajęć – złości, strachu, smutku, radości, wdzięczności, zaskoczenia oraz wstydu.

Dzieci w wieku 8-10 lat

Zapraszamy na cykl warsztatów psychologicznych dla dzieci w wieku 8-10 lat w Warszawie.

Spotkanie informacyjne online dla rodziców odbędzie się w poniedziałek, 24 marca o godz. 20:00.

W przedziale wiekowym 8-10 lat planowane jest uruchomienie dwóch nowych grup oraz jednego terminu dla dzieci kontynuujących (poniedziałki, godz. 16:30). Grupy różnią się programem zajęć. 

Czas trwania zajęć: 75 minut
Prowadząca: mgr Matylda Przybylska >> czytaj biogram

Terminy zajęć: 

GRUPA 1 - poniedziałki, godz. 16:30
(KONTYNUACJA ZAJĘĆ Z POPRZEDNIEJ EDYCJI - zapisy poprzez maila: warszawa@ud.edu.pl) 
31.03, 07.04, 14.04, 05.05, 12.05, 19.05, 26.05, 02.06
Miejsce: Wydział Neofilologii UW, Dobra 55, Warszawa >> sprawdź dojazd

GRUPA 2 – środy, godz. 18:00 (brak wolnych miejsc)
02.04, 09.04, 16.04, 23.04, 07.05, 14.05, 21.05, 28.05
Miejsce: Siedziba Fundacji „O emocjach” ul. Klaudyny 12, Warszawa >> sprawdź dojazd

GRUPA 3 – piątki, godz. 15:00
04.04
Miejsce: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, Warszawa >> sprawdź dojazd
11.04, 25.04, 09.05, 16.05, 23.05, 30.05, 06.06
Miejsce: Wydział Neofilologii UW, Dobra 55, Warszawa >> sprawdź dojazd

Tematy warsztatów (grupa 8-10 lat) dla nowych uczestników

Cykl warsztatów będzie dotyczył wyzwań społeczno-emocjonalnych, z którymi mierzą się dzieci w wieku 8-10 lat. Podczas zajęć poruszone zostaną następujące obszary tematyczne: inteligencja emocjonalna, poczucie własnej wartości oraz koncentracja i umiejętność samoregulacji.

Cykl warsztatów został podzielony na bloki tematyczne:

BLOK I – rozwój kompetencji emocjonalnych (warsztaty 2. i 3.)
BLOK II – budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości (warsztaty 4. i 5.)
BLOK II – samoregulacja i koncentracja (warsztaty 6. i 7.)

Na warsztatach dzieci dowiedzą się:

– Jak rozpoznawać i nazywać swoje emocje?
– Jak konstruktywnie przeżywać emocje i komunikować je innym?
– Jakie są ich mocne strony, a jakie obszary do rozwoju?
– Jak można osiągnąć stan koncentracji i skupienia?
– Jak mogą sobie pomóc, kiedy dopada je stres lub trudne emocje?

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć

Pierwszy warsztat pozwoli nam się poznać, zintegrować i pobudzić naszą kreatywność. Porozmawiamy o tym, w jakich obszarach rozwija się człowiek i które z nich poruszymy w trakcie zajęć. Każde z dzieci opowie o swoich marzeniach i największych trudach codzienności, tak aby podczas kolejnych spotkań prowadzący mógł jak najlepiej odpowiedzieć na ich indywidualne potrzeby w ramach danej tematyki.

2. Rozwój kompetencji emocjonalnych cz. I
To spotkanie pozwoli nam lepiej zrozumieć czym są emocje i po co one do nas przychodzą. Zadamy sobie ważne pytanie „Czy istnieją złe emocje?”. Poprzez zabawę dowiemy się, że w różnych sytuacjach różne osoby czują inne emocje i to jest okej.

3. Rozwój kompetencji emocjonalnych cz. II
Podczas drugich zajęć o emocjach będziemy wspólnie odkrywać trzy ważne obszary: jak rozpoznawać i nazywać swoje emocje, jak przeżywać trudne emocje, tak aby nikogo nie krzywdzić, oraz czym jest empatia i czy da się ją wyćwiczyć. A to wszystko w formie zabawy pełnej zaufania!

4. Budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości cz. I
W trakcie IV warsztatu weźmiemy udział w ćwiczeniach na budowanie pozytywnego obrazu siebie. Skupimy się na odkryciu i akceptacji mocnych stron oraz pochylimy się nad obszarami do rozwoju. Porozmawiamy o tym, na co zwracamy uwagę i co jest dla nas ważne, kiedy poznajemy drugą osobę. Zastanowimy się, czy sami reprezentujemy te cechy i wartości.

5. Budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości cz. II
W trakcie zajęć porozmawiamy o tym, po co stawiać sobie cele, w jakich obszarach życia i jak je wyznaczać, jak dążyć do ich realizacji oraz jak radzić sobie z niepowodzeniami. Pochylimy się nad umiejętnością przegrywania. Dowiemy się również jak widzą nas inne osoby – nasi najbliżsi oraz za co cenią nas pozostali uczestnicy zajęć.

6. Samoregulacja i koncentracja cz. I
Warsztaty 6. i 7. będą wspierały rozwój umiejętności potrzebnych w nauce oraz w budowaniu wartościowych relacji z ludźmi. Dowiemy się, co nauczyciel lub rodzic ma na myśli, mówiąc „skup się!” i jak osiągnąć ten stan. Poszukamy swojej indywidualnej drogi do umiejętności wyciszenia się w trudnych i stresujących sytuacjach oraz zbliżenia się do swoich potrzeb.

7. Samoregulacja i koncentracja cz. II
Na tych warsztatach poznamy proste sposoby (gry i zabawy) rozwijające umiejętność skupienia uwagi na nauce czy innej czynności wymagającej koncentracji. Dodatkowo, wypróbujemy techniki relaksacyjne, które pomagają być bliżej siebie, lepiej rozumieć swoje emocje i potrzeby oraz opanować impulsywne wybuchy w przypływie napięcia lub stresu.

8. Podsumowanie
Na ostatnich warsztatach przeprowadzona zostanie krótka gra podsumowująca cały cykl spotkań. Przypomnimy sobie konstruktywne sposoby na przeżywanie emocji, ćwiczenia na koncentrację, techniki relaksacyjne na samoregulację oraz sposoby postępowania na chwilę zwątpienia w samego siebie.

Tematy warsztatów (grupa 8-10 lat) dla grupy kontynuującej

Cykl warsztatów dla grupy kontynuującej pozwoli uczestnikom jesiennej edycji pogłębić poruszone wcześniej tematy i spojrzeć na świat wyzwań społeczno-emocjonalnych z różnych perspektyw. Podczas zajęć poruszone zostaną nowe oblicza emocji, budowanie pozytywnego obrazu samego siebie oraz funkcjonowanie w relacjach międzyludzkich. 

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć

Na pierwszych warsztatach poznamy siebie nawzajem i dowiemy się, jakie tematy będą poruszane podczas zajęć. Wspólne gry i ćwiczenia integracyjne pomogą nam w budowaniu otwartej atmosfery, która sprzyja współpracy i dzieleniu się doświadczeniami.

2. Zaskoczenie i zazdrość – niespodzianki świata uczuć
Warsztaty skoncentrowane będą na dwóch kontrastowych emocjach. Wspólnie odkryjemy, że zaskoczenie może być pozytywne i inspirujące, ale czasem także budzić dyskomfort. Następnie porozmawiamy o zazdrości – kiedy się pojawia, jak wpływa na relacje i jak można ją zmienić w motywację do działania. Przez kreatywne ćwiczenia nauczymy się konstruktywnie reagować na zaskoczenie i zazdrość.

3. Co zrobić, gdy czuję dwie rzeczy naraz? Uczucia mieszane
Na tym warsztacie poznamy koncepcję emocji mieszanych – takich, które przychodzą do nas równocześnie (np. radość i smutek, miłość i poczucie winy). Wspólne ćwiczenia i zabawy pomogą nam dostrzec, że uczucia mogą być wielowymiarowe i to zupełnie naturalne. Nauczymy się akceptować i wyrażać te skomplikowane stany emocjonalne.

4. Co chcę osiągnąć i jak mogę poradzić sobie z porażką?
Warsztaty będą dotyczyły wyznaczania celów i radzenia sobie z niepowodzeniami. Wspólnie zastanowimy się, jak czerpać radość z małych osiągnięć i dlaczego warto doceniać swoje wysiłki. Zadamy sobie pytania, dlaczego błędy to okazja do nauki i jak można konstruktywnie reagować na potknięcia w drodze do celu.

5. Budowanie pewności siebie: Moje wewnętrzne światło
Podczas tego spotkania będziemy rozwijać pozytywny obraz siebie. Zastanowimy się, co sprawia, że czujemy się wartościowi i jak każdy z nas może błyszczeć swoim „wewnętrznym światłem”. Przygotujemy symboliczne plakaty, które będą przypominać nam o naszych mocnych stronach.

6. Słucham siebie i odkrywam swoją intuicję
Na tym warsztacie dowiemy się, czym jest intuicja i jak może nam ona pomagać w codziennym życiu. Przez zabawy oraz ćwiczenia uważności będziemy trenować zdolność wsłuchiwania się w sygnały płynące z ciała i emocje. Dowiemy się, jak odróżnić głos intuicji od impulsu wywołanego przez stres czy presję otoczenia.

7. Jak dbać o swoje granice i budować zdrowe relacje?
Dowiemy się, czym są granice i dlaczego ich wyznaczanie jest ważne. Poprzez zabawy nauczymy się rozpoznawać sygnały przekroczenia granic, asertywnie mówić „stop” i reagować na potrzeby innych.

8. Podsumowanie: Moje supermoce
Ostatnie spotkanie będzie czasem na refleksję i przypomnienie sobie najważniejszych momentów z poprzednich warsztatów. Przez wspólną zabawę utrwalimy zdobyte umiejętności i podsumujemy naszą pracę w cyklu zajęć.

Dzieci w wieku 11-13 lat

Zapraszamy na cykl warsztatów psychologicznych dla dzieci w wieku 11-13 lat w Warszawie.

Spotkanie informacyjne online dla rodziców odbędzie się w środę, 26 marca o godz. 20:00.

W semestrze wiosennym planowane jest uruchomienie 3 grup dla dzieci w wieku 11-13 lat. Ze względu na zmianę prowadzącej, nie przewidujemy kontynuacji programu jesiennego. Zajęcia są otwarte również dla uczestników zajęć w poprzednim semestrze.

Czas trwania zajęć: 75 minut
Prowadząca: mgr Matylda Przybylska >> czytaj biogram

Terminy zajęć: 
GRUPA 1 – poniedziałki, godz. 18:00
31.03, 07.04, 14.04, 05.05, 12.05, 19.05, 26.05, 02.06
Miejsce: Wydział Neofilologii UW, Dobra 55, Warszawa >> sprawdź dojazd

GRUPA 2 – piątki, godz. 18:00 (brak wolnych miejsc)
04.04
Miejsce: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, Warszawa >> sprawdź dojazd 
11.04, 25.04, 09.05, 16.05, 23.05, 30.05, 06.06
Miejsce: Wydział Neofilologii UW, Dobra 55, Warszawa >> sprawdź dojazd

Tematy warsztatów (grupa 11-13 lat)

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć
Na pierwszych warsztatach poznamy siebie nawzajem i dowiemy się, jakie tematy będą poruszane podczas zajęć. Wspólne gry i ćwiczenia integracyjne pomogą nam w budowaniu otwartej atmosfery, która sprzyja współpracy i dzieleniu się doświadczeniami.

2. Po co przychodzą do mnie emocje i co chcą mi powiedzieć?
Zgłębimy temat emocji i nauczymy się je rozpoznawać. Dowiemy się, jakie sygnały daje nam ciało w chwilach napięcia i jak możemy konstruktywnie reagować na trudne emocje, takie jak lęk czy smutek.

3. Jak polubić się ze stresem i lepiej nim zarządzać?
Wspólnie zastanowimy się, czym jest stres, jak wpływa na nasze ciało i umysł oraz kiedy może być pomocny. Nauczymy się prostych technik radzenia sobie w trudnych sytuacjach i przećwiczymy umiejętność zmiany perspektywy na bardziej wspierającą.

4. Dlaczego jestem wystarczający, taki jaki jestem, i jak w to uwierzyć?
Warsztaty będą poświęcone budowaniu pozytywnego obrazu siebie. Dowiemy się, jak dostrzegać swoje mocne strony, doceniać sukcesy i radzić sobie z porażkami. Proste ćwiczenia pomogą nam poczuć się pewniej w codziennych sytuacjach.

5. Jak budować trwałe i głębokie relacje z rówieśnikami?
Warsztaty pomogą nam zrozumieć, jak budować i pielęgnować prawdziwe relacje z rówieśnikami, oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku. Zastanowimy się, co sprawia, że przyjaźń jest silna i trwała, a także, jakie cechy warto rozwijać, by być dobrym przyjacielem. Dowiemy się, jak skutecznie słuchać, radzić sobie z konfliktami oraz wspierać innych w trudnych chwilach. 

6. Jak dbać o swoje granice?
Wspólnie zastanowimy się, czym są granice i dlaczego ich wyznaczanie jest ważne. Poprzez zabawy nauczymy się rozpoznawać sygnały przekroczenia granic, asertywnie mówić „stop” i reagować na potrzeby innych.

7. Jak bezpiecznie poruszać się w wirtualnym świecie?
Każdy z nas będzie miał okazję pochylić się nad swoim cyfrowym stylem życia. Omówimy wspólnie zasady higieny cyfrowej oraz korzyści i zagrożenia płynące z korzystania z Internetu. Warsztat zakończymy refleksją nad własnymi nawykami w świecie online.

8. Jak wykorzystać nowe umiejętności na co dzień?
Podsumowanie cyklu. Spróbujemy wskazać, czego nauczyliśmy się w trakcie warsztatów i jakie zaszły w nas zmiany. Wspólne ćwiczenia pomogą nam utrwalić zdobyte umiejętności i wzmocnić poczucie pewności siebie na dalszej drodze rozwoju.

Rodzicu, przygotowaliśmy również narzędzia dla Ciebie!

  • Po każdym spotkaniu otrzymasz krótkie podsumowanie wiedzy z zajęć.
  • Przekażemy Ci ćwiczenia, które wykorzystasz do dalszej pracy w domu.
  • Otrzymane narzędzia pomogą Ci wzmocnić relację z dzieckiem.

Jak zapisać dziecko na kurs kompetencji społecznych

  1. Zapisz dziecko za pomocą formularza – ZAPISY ZAKOŃCZONE
  2. Oczekuj na wiadomość e-mail z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia i danymi do przelewu.
  3. Opłać kurs.
  4. Opłata za uczestnictwo w kursie wynosi 720 zł. O udziale w kursie decyduje kolejność zgłoszeń i dokonanie opłaty.
Regulamin - Kurs umiejętności społecznych 2025