Zapraszamy dzieci w wieku 6-11 lat z Wrocławia, Krakowa i Warszawy na bezpłatne warsztaty z naukowcami! Już 4 czerwca będzie okazja, by poznać bliżej studia na Uniwersytecie Dzieci i przekonać się, że zdobywanie wiedzy to świetna zabawa!
Sprawdź, co przygotowaliśmy w Twoim mieście i zapisz dziecko na wybrane zajęcia.
Warsztaty otwarte w Krakowie
Jak tropić zwierzęta w mieście? - dla dzieci w wieku 6-7 lat
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak wyglądają tropy: sarny, jelenia, dzika, lisa, kuny, borsuka, psa, kota, zająca i bobra. Zapoznają się z budowlami zwierząt i śladami ich żerowania oraz nauczą się rozpoznawać odgłosy wydawane przez jelenia, sarnę, zająca oraz mysz.
Podczas warsztatów uczestnicy poznają i przećwiczą różne techniki terenowe z użyciem sprzętu entomologicznego. Dzieci wejdą w rolę badaczy i podejmą próby oznaczenia owadów na specjalnych kartach. Zastanowią się, co by było, gdyby na świecie zabrakło naszych małych, skrzydlatych czy pełzających towarzyszy.
Czy kamień może być dziełem sztuki? - dla dzieci w wieku 10-11 lat
Na warsztatach uczestnicy poznają związek między przyrodą a twórczością artystyczną. Dowiedzą się, czym charakteryzuje się nurt Land Art oraz w jaki sposób możemy czerpać z bogactwa przyrody tworząc naturalne farby. Dzieci stworzą własne małe dzieła sztuki, ucząc się przy tym na temat różnych motywów przyrodniczych w sztuce, m.in. motywie kamienia.
Kiedy? 4 czerwca 2022r., godzina 14:15 Gdzie? ul. Tyniecka 35 Prowadząca:Alicja Dubańska
Jak zbudować ptasie gniazdo? - dla dzieci w wieku 6-7 lat
Na zajęciach dzieci dowiedzą się, z czego ptaki budują gniazda, gdzie to robią i do czego im te gniazda służą. Czy łatwo jest znaleźć materiały do budowy gniazda? A potem zbudować je od podstaw? Uczestnicy zajęć sprawdzą to sami, wyszukując odpowiednie materiały do budowy. Zobaczą też, jak różnorodne bywają gniazda i jakie elementy muszą zawierać, by dobrze pełniły swoją funkcję.
Jak zostać tropicielem zwierząt w mieście? - dla dzieci w wieku 8-9 lat
Na warsztatach uczestnicy będą obserwować przyrodę i przyglądać się śladom oraz tropom pozostawionym przez zwierzęta. Dzieci przekonają się także, jak wiele cennych informacji o życiu zwierząt można wyczytać z odkrytych śladów. Jak rozpoznać, czy dzikie zwierzęta kryją się gdzieś w pobliżu? Po czym poznać, czy leśną ścieżką przechodziła sarna lub lis? Tego dowiedzą się uczestnicy warsztatów.
Jakie formy życia występują nad Wisłą? - dla dzieci w wieku 10-11 lat
W trakcie zajęć uczestnicy skupią się na roli różnorodności biologicznej. Będą uważnie obserwować naturę oraz wyszukiwać gatunki występujące w ekosystemie miejskim. Pochylą się nad kwestią powiązań pomiędzy różnymi znalezionymi organizmami. Ponadto dzieci będą miały okazję do wymiany poglądów i dyskusji w odniesieniu do różnego postrzegania przyrody.
Komu potrzebne są drzewa do życia? - dla dzieci w wieku 6-7 lat
Na zajęciach dzieci nauczą się określać gatunki drzew: będą obserwować liście, odwzorują na papierze strukturę kory, dowiedzą się, jakie cechy posiadają najbardziej znane gatunki. Uczestnicy warsztatów będą również za pomocą lup szukać bytujących na drzewach organizmów. Korzystając z pomocy prowadzącego oraz ze wskazówek w karcie pracy, odnajdą na drzewach glony, grzyby, porosty, mszaki oraz rośliny wyższe. Podczas zajęć dzieci poszukają też bardzo starych drzew rosnących w parku i dowiedzą się, czym są pomniki przyrody.
Jak oczyścić brudną wodę w mieście? - dla dzieci w wieku 8-9 lat
Podczas zajęć dzieci zaobserwują stan wody powierzchniowej pobranej z miejskiego parku. Spróbują zidentyfikować rodzaje zanieczyszczeń, jakie mogą występować w takiej wodzie oraz zastanowią się, jakie działania należy podjąć w celu poprawy jakości wody. Zademonstrowane zostaną różne rodzaje materiałów naturalnych, które dzieci będą mogły wykorzystać podczas procesu konstrukcji własnego filtra. Efektem końcowym zajęć będzie porównanie wody przefiltrowanej przez różnego rodzaju filtry i wskazanie najefektywniejszej konstrukcji.
Jak zrobić zdjęcie bez aparatu? - dla dzieci w wieku 10-11 lat
Podczas zajęć dzieci wykonają własne roślinne kompozycje, a następnie utrwalą je za pomocą techniki cyjanotypii otrzymując proste negatywy. Zapoznają się z podstawowymi procesami pozwalającymi na wyprodukowanie światłoczułego papieru, a następnie utrwalenie powstałych kompozycji w promieniach UV. Na koniec spróbują odpowiedzieć na pytanie: jak zrobić zdjęcie bez aparatu?