Jak mądrze pomóc w razie wypadku?Mogłoby się wydawać, że dzieci niewiele wiedzą o pierwszej pomocy... Jednak nic bardziej mylnego! Podczas warsztatów studenci fantastycznie opisywali krok po kroku czynności, jakie należy wykonać podczas udzielania pierwszej pomocy. Znali także bezbłędnie numery alarmowe. A pozostała wiedza została przyswojona bardzo sprawnie i… zabawnie! Dzieci zapamiętały, jak należy ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej dzięki rymowankom. A uciski na klatkę piersiową robiły w tym piosenki “Baby Shark”. Tak ważną i niekiedy trudną do przyswojenia wiedzę można przekazać przecież w prosty i przyjemny sposób! Zajęcia zostały przeprowadzone przez Konrada Pierzchalskiego z organizacji "Pomogę bo mogę".
Co ma wspólnego cytryna z kwasem?Podczas tych zajęć nasi studenci mogli poczuć się jak prawdziwi chemicy! Ubrani w białe fartuchy, za pomocą sprzętu laboratoryjnego, sprawdzali, jaki odczyn pH mają różne substancje użytku codziennego. Po przeprowadzonym doświadczeniu, dzieci uporządkowały produkty spożywcze i gospodarcze ustawiając je wzdłuż wielkoformatowej skali pH. Następnie, razem z prowadzącą szukali odpowiedzi na pytanie, czy odczyn pH może mieć wpływ na zdrowie człowieka? Zastanawiali się także, które z produktów ustawionych na skali są szkodliwe dla zdrowia.
Celem zajęć było pokazanie dzieciom w jaki sposób bada i oznacza się odczyn pH substancji, a także uświadomienie im, że odczyn pH nie jest czymś, co istnieje tylko w chemicznym laboratorium, ale jest powszechny i występuje w wielu produktach znanych z życia codziennego. Zajęcia prowadziła dr Olga Fedorowicz-Strońska.
Jak narodził się film?Zajęcia na Uniwersytecie Dzieci to nie tylko warsztaty, ale także wykłady. Jeden z nich odbył się w popularnym, poznańskim kinie studyjnym - Kino Muza. Studenci poznali historię kina i czynniki, które wpłynęły na jego rozwój. Dzieci miały także okazję obejrzeć jeden z pierwszych filmów "ojców kinematografii" - Braci Lumière: wjazd pociągu na stację. Studenci dowiedzieli się również, jakie zmiany technologiczne zaszły przez lat w kinie i jak tworzone są efekty specjalne w kultowych filmach takich jak Star Wars, czy Harry Potter. Wykład prowadziła Pani Dorota Reksińska.
Czy możliwe jest życie bez krwi?Nawet na tak proste pytania, warto udzielać dzieciom dokładnych odpowiedzi! Studenci dowiedzieli się, jaką rolę w naszym życiu odgrywa krew oraz jakie funkcje pełnią jej poszczególne elementy. Pomógł w tym magiczny słoik przyniesiony przez prowadzącą. A w nim pływały elementy o kształtach i proporcjach analogicznych do elementów krwi, co pozwoliło dzieciom zobaczyć ich wielkość oraz ilość. Po krótkim omówieniu pełnionych przez nie funkcji, studenci zostali podzieleni na 3 grupy. Każda drużyna wykonywały zadania danej grupy krwinek, czyli transport tlenu i dwutlenku węgla, rozpoznawanie i zwalczanie ciał obcych oraz zasklepianie ran. Odbyły się trzy rundy, tak, aby każda grupa dzieci miała szansę wykonać zadania erytrocytów, leukocytów jak i trombocytów. A na koniec warsztatów odbył się quiz wiedzy! Zajęcia poprowadziła Pani Anna Szałek.