Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies

Przeczytaj podsumowanie zajęć z Olsztyna!

2020-08-13
Czego nauczyli się studenci z Olsztyna? Jakie doświadczenia przeprowadzili? 
Zapraszamy do przeczytania wybranych relacji z olsztyńskich zajęć na Uniwersytecie Dzieci.

ODKRYWANIE (6-7 lat)

Po co są pieniądze? 
Na zajęciach dzieci uczyły się... liczyć pieniądze! Na początku dowiedziały się, czym płaciło się kiedyś. A następnie przekonały się, na czym polegał handel wymienny. Studenci otrzymali karteczki, które przedstawiały różne towary: np. buty, warzywa, pieczywo. Każdy dostał też specjalną misję zgromadzenia jak największej ilości danego produktu. Zmotywowało to dzieci do obudzenia w sobie strategii marketingowej! W kolejnej części zajęć mali studenci otrzymali “sztuczne” pieniądze i zostali podzieleni na grupy. W każdej z nich był jeden sprzedawca, a pozostałe dzieci wcielały się w rolę klientów. Wtedy zaczęło się sprzedawanie, negocjowanie i oczywiście dużo myślenia, ile to jest 2 zł? Czy są to dwie złotówki czy może dwie dwudziestogroszówki? :) 

Co to jest Sztuka Ludowa? 

Na początku zajęć dzieci poznały charakterystyczne elementy sztuki ludowej Warmii i Mazur. Miały okazję przyjrzeć się z bliska wielu eksponatom z tego regionu. Po krótkim wykładzie mali studenci wcielili się w rolę artystów ludowych i stworzyli swoje dzieła - wycinanki i zabawki z papieru. Studenci byli bardzo kreatywni, korzystali z kredek, farbek. Powstały istne dzieła sztuki ludowej! 

Co to jest planeta? 
Warsztaty odbyły się w Planetarium w Olsztynie. W trakcie zajęć studenci dowiedzieli się, czym tak naprawdę jest planeta i czym różni się ona od gwiazdy. Poznali również obiekty tworzące Układ Słoneczny. W trakcie warsztatów dzieci uczyły się nazw wszystkich planet, poznały odpowiedź na pytania: co to jest gwiazda, księżyc, kometa, asteroida. W drugiej części warsztatów studenci zostali podzieleni na 5 grup i wylosowali kolorowe karteczki, a następnie ułożyli puzzle, które przedstawiały Pluton. Dzieci obejrzały też ciekawą prezentację multimedialną i wzięły udział w zabawie ruchowej "Kosmiczna zgaduj zgadula", w której musiały odgadywać, o jakim obiekcie mówi Prowadząca.

INSPIRACJE (8-9 lat)

Po co dyrygentowi batuta?
Wykład miał na celu pokazać dzieciom piękno muzyki klasycznej oraz przybliżyć im pracę dyrygenta. Studenci poznali filharmonię i zobaczyli przeróżne instrumenty. Prowadzący opowiedział im, jak kierować zespołem i orkiestrą symfoniczną. W dalszej części wykładu dzieci wzięły udział w quizie muzycznym z rozróżnieniem utworów i instrumentów. Na zakończenie studenci pod kierunkiem dyrygenta zaśpiewali utwór "sto lat" z podziałem na głosy. 

Czy egzotyczne rośliny można uprawiać w Polsce? 
Podczas warsztatów mali studenci poznali egzotyczne smaki i dowiedzieli się, które z owoców można wyhodować na własnym parapecie. Dzieci dowiedziały się jak wygląda miechunka pomidorowa i jak smakuje rodzynek brazylijski oraz wiele innych rzadko spotykanych przez nas owoców. Mali smakosze chętnie próbowali nowych smaków, a potem uczyli się, jak wyhodować dany owoc na własnym parapecie!


Dlaczego niektóre grzyby są trujące?
Na zajęciach studenci poznali znane i mniej znane gatunki grzybów. Zaobserwowali, które cechy budowy mogą wskazywać na gatunki trujące i dowiedzieli się, dlaczego te grzyby są tak niebezpieczne. Studenci obejrzeli w mikroskopie zarodniki, dzięki którym grzyby rozprzestrzeniają się, a także mieli okazję zobaczyć owocniki największego organizmu na świecie! A największym grzybem na świecie jest opieńka ciemna w USA i zajmuje powierzchnię 1600 boisk piłkarskich! :)

TEMATY (10-11 lat)

Skąd rakieta wie, w jakim kierunku ma lecieć? 
Na początku warsztatów studenci obejrzeli krótki materiał o rakietach, z którego dowiedzieli się, dlaczego początkowo trudno było skonstruować rakietę doskonałą. Później poznali odpowiedzi na pytania: 
- jak to się dzieje, że rakieta stoi w pionie?
- czy istnieje jakieś urządzenie, które nie obróci się wraz z przechyleniem się rakiety?
Na koniec studenci zostali podzieleni na 4 grupy i otrzymali: płyty CD, silniki prądu stałego, zasilanie. Z tych przedmiotów mieli za zadanie zbudować żyroskop dla rakiet. Było przy tym sporo frajdy!

Jak rozmnaża się rośliny w laboratorium? 
Warsztaty odbyły się w Katedrze Ogrodnictwa UWM. Poprowadziła je dr Beata Płoszaj-Witkowska, która wyhodowała nową odmianę lilii "Queen of Kortovo". Na warsztatach dzieci wcieliły się w rolę hodowców roślin owadożernych i założyły własną hodowlę rosiczki w laboratorium kultur in-vitro. Dzieci były podekscytowane a z tym niełatwym zadaniem fantastycznie sobie poradziły! :)

Jak ułożyć pasjans z pierwiastków? 
Czy wiedzieliście, że opracowany przez Mendelejewa układ pierwiastków był zainspirowany grą w pasjansa? Uczony stworzył karty z symbolami pierwiastków oraz ich właściwościami. Naukowiec przesuwał je tak, aby ułożyły się w porządku wzrastających ciężarów atomowych. 
Na zajęciach studenci układali pasjans z pierwiastków tak, jak robił to sam wielki chemik. Dowiedzieli się także kilku ciekawostek z życia i kariery naukowej Mendelejewa. Zbudowali modele atomów różnych pierwiastków chemicznych oraz przekonali się, od czego zależy ich masa.

MISTRZ I UCZEŃ (12-13 lat)

Jakie informacje zakodowane są w falach radiowych?
Wykład poprowadził prof. dr hab. inż. Andrzej Krankowski - przewodniczący konsorcjum POLFARO zrzeszającego 9 polskich instytucji naukowych. 
- jakie informacje naukowiec czerpie z zakłóceń w odbiorniku radiowym? 
- co o pogodzie kosmicznej mówią fale elektromagnetyczne? 
- w jaki sposób można nasłuchiwać piorunów w falach radiowych? 
Na wykładzie studenci poznali odpowiedzi na te i inne pytania. Dowiedzieli się również, jak pogoda kosmiczna oddziałuje na komunikację satelitarną i klimat oraz jak fale radiowe prowadzą naukowców do nowych odkryć o wszechświecie.

Kiedy potrzebna jest solidarność?
Pora na sporą dawkę historii! Młodzi studenci dowiedzieli się, co wydarzyło się 13 grudnia 1981 roku w Polsce. W trakcie wykładu mieli szansę posłuchać o wydarzeniach z okresu stanu wojennego z perspektywy ich uczestnika - Edwarda Nowaka. Przekonali się, jak wielka siła tkwi w jedności i jak wiele można zdziałać solidarnie.

Jak nie dać się zhakować? 

Wykład poprowadził mł. insp. dr hab. inż. Jerzy Kosiński, profesor nadzwyczajny - ceniony na świecie specjalista z zakresu cyberprzestępczości w kontekście Open Source Intelligence i koalicji antypirackich. To były niezwykle ciekawe zajęcia, podczas których studenci dowiedzieli się jakie niebezpieczeństwa czyhają na nich w wirtualnym świecie. Poznali odpowiedzi na pytania: 
- jak działają wirtualni złodzieje? 
- jak zaszyfrować swoje dane?
- jak poprawnie zabezpieczyć komputer i smartfona, aby nie zostały one zhakowane przez cyberprzestępców? 
Studenci wcielili się w rolę analityków cyberprzestępczości, dowiedzieli się, kto może stać się ofiarą hackera oraz jak takie przestępstwo rozpoznać. Przeprowadzili również biały wywiad i prześledzili działanie koalicji antypirackich. To była naprawdę spora dawka przydatnej wiedzy! Studenci zadawali dużo pytań i byli aktywni na wykładzie. W końcu temat świata wirtualnego jest im bliski. :)

NAUKA DO KWADRATU (14-16 lat)

Jak radzić sobie z niepowodzeniem?
Młodzi studenci na warsztatach rozmawiali o niepowodzeniach i o tym, jak je akceptować. Stworzyli ścianę niepowodzeń, gdzie wypisywali swoje cele, których nie udało im się zrealizować i rozmawiali o nich. Wspólnie dyskutowali także o znanych postaciach, które zanim osiągnęły sukces, były narażone na wiele niepowodzeń. Studenci podczas warsztatów uczyli się również technik relaksacyjnych! 

Jak możemy zmniejszyć problem głodu na świecie?
Na wykładzie studenci dowiedzieli się, czy masowa produkcja doskonałych i pozbawionych pasożytów roślin może wpłynąć na zmniejszenie głodu oraz co o problemie głodu może powiedzieć nam grywalizacja. Młodzież poznała odpowiedzi na pytania: 
- jak zaprojektować stronę internetową, aby uwrażliwiała użytkowników na problem marnowania żywności? 
- w jaki sposób przygotować jadłospis, aby był prawidłowy pod względem jakościowym i ilościowym? 

Jaką rolę sztuka odgrywa w czasach niepokoju?
Na wykładzie studenci dowiedzieli się, że podczas II wojny światowej szuka była głównie podporządkowana celom propagandowym. Widać to było w filmach, fotografii, malarstwie i literaturze z tamtego okresu. Powstające dzieła miały zachęcać do walki. Nie powstawały w tym czasie dzieła o wybitnym znaczeniu, a jeśli już, to były one nieliczne i nie miały dużego związku z wydarzeniami wojennymi. Wykład poprowadziła dr Anna Drońska z Instytutu Sztuk Pięknych UWM w Olsztynie. Laureatka nagrody głównej Wykładowca Roku 2017/18 Uniwersytetu Dzieci w kategorii warsztaty.

Podczas konferencji podsumowującej semestr studenci Nauki do kwadratu wraz z prowadzącymi zaprezentowali efekty swoich projektów, m.in. makiety stron internetowych. Odbyła się również premiera etiudy teatralnej studentów w reżyserii Tomasza Czaplarskiego.

Zobacz galerię zdjęć!

#MisjaRekrutacja trwa!

Trwa rekrutacja na sobotnie zajęcia z naukowcami w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Olsztynie, Wrocławiu i Gdańsku!
Sprawdź!