Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies

Czego nauczyli się mali studenci z Poznania?

2020-07-28
Za studentami Uniwersytetu Dzieci w Poznaniu rok pełen wrażeń! Eksperymentowali, zdobywali wiedzę poprzez doświadczenie, a przede wszystkim dobrze się bawili podczas wykładów i warsztatów z naukowcami. To była nauka warta Poznania!

ODKRYWANIE (6-7 lat)

Czy muzykę da się narysować?
Warsztaty rozpoczęły się… śpiewająco! A dokładniej od występu prowadzącej - kompozytorki, dyrygentki i skrzypaczki. Wykonała ona autorski utwór zapisany graficznie. Tak wprowadzeni w tematykę zajęć studenci z łatwością opanowali takie pojęcia jak m.in. nuta, partytura, mezo, forte. Przy okazji poznali zasady muzycznego savoir-vivre.Zdobytą wiedzę oczywiście wykorzystali w praktyce, tworząc własne partytury graficzne. Zwieńczeniem warsztatów było wykonanie przez dzieci swoich utworów na scenie za pomocą przedmiotów codziennego użytku. 

Jak robi się maść?
Dla naszych studentów to bardzo proste pytanie! Nie tylko dowiedzieli się, jakie właściwości mogą mieć otaczające nas rośliny, ale także własnoręcznie tworzyli lecznicze mikstury. A przy tym świetnie się bawili!

Czy każde drewno ma takie same właściwości?
Nie! O czym wiedzą już nasi poznańscy studenci, którzy uczestniczyli w zajęciach z Panią mgr Martę Górską na Wydziale Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego. Warsztaty rozpoczęły się od eksperymentu z kolumną gradientową. W cylindrze z rozłożonymi warstwowo cieczami dzieci zatapiały różne kawałki drewna (od najlżejszego do najcięższego) i obserwowały, na którym poziomie się zatrzymują. Następnie studenci mieli okazję porównać właściwości gąbki, stali oraz różnych gatunków drewna. Po uszeregowaniu ich od najcięższych do najlżejszych, przeprowadziły próbę wciskania w nie głębnika. Zaobserwowane ślady po wciskanym przedmiocie pomogły wyciągnąć dzieciom wnioski, że im cięższy jest materiał, tym okazuje się twardszy  – bardziej odporny na wciskanie przedmiotu.

Ile jest gwiazd na niebie?
Mali odkrywcy dostali także zastrzyk wiedzy astronomicznej! Podczas warsztatów poznawali wybrane gwiazdozbiory i dowiedzieli się, że gwiazdy żyją bardzo długo, nawet miliardy lat! Aby móc je podziwiać, dzieci stworzyły własne narzędzia do obserwowania nocnego nieba.

INSPIRACJE (8-9 lat)

Jak mądrze pomóc w razie wypadku?
Mogłoby się wydawać, że dzieci niewiele wiedzą o pierwszej pomocy... Jednak nic bardziej mylnego! Podczas warsztatów studenci fantastycznie opisywali krok po kroku czynności, jakie należy wykonać podczas udzielania pierwszej pomocy. Znali także bezbłędnie numery alarmowe. A pozostała wiedza została przyswojona bardzo sprawnie i… zabawnie! Dzieci zapamiętały, jak należy ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej dzięki rymowankom. A uciski na klatkę piersiową robiły w tym piosenki “Baby Shark”. Tak ważną i niekiedy trudną do przyswojenia wiedzę można przekazać przecież w prosty i przyjemny sposób! Zajęcia zostały przeprowadzone przez Konrada Pierzchalskiego z organizacji "Pomogę bo mogę".

Co ma wspólnego cytryna z kwasem?
Podczas tych zajęć nasi studenci mogli poczuć się jak prawdziwi chemicy! Ubrani w białe fartuchy, za pomocą sprzętu laboratoryjnego, sprawdzali, jaki odczyn pH mają różne substancje użytku codziennego. Po przeprowadzonym doświadczeniu, dzieci uporządkowały produkty spożywcze i gospodarcze ustawiając je wzdłuż wielkoformatowej skali pH. Następnie, razem z prowadzącą szukali odpowiedzi na pytanie, czy odczyn pH może mieć wpływ na zdrowie człowieka? Zastanawiali się także, które z produktów ustawionych na skali są szkodliwe dla zdrowia.
Celem zajęć było pokazanie dzieciom w jaki sposób bada i oznacza się odczyn pH substancji, a także uświadomienie im, że odczyn pH nie jest czymś, co istnieje tylko w chemicznym laboratorium, ale jest powszechny i występuje w wielu produktach znanych z życia codziennego. Zajęcia prowadziła dr Olga Fedorowicz-Strońska.

Jak narodził się film?
Zajęcia na Uniwersytecie Dzieci to nie tylko warsztaty, ale także wykłady. Jeden z nich odbył się w popularnym, poznańskim kinie studyjnym - Kino Muza. Studenci poznali historię kina i czynniki, które wpłynęły na jego rozwój. Dzieci miały także okazję obejrzeć jeden z pierwszych filmów "ojców kinematografii" - Braci Lumière: wjazd pociągu na stację. Studenci dowiedzieli się również, jakie zmiany technologiczne zaszły przez lat w kinie i jak tworzone są efekty specjalne w kultowych filmach takich jak Star Wars, czy Harry Potter. Wykład prowadziła Pani Dorota Reksińska.

Czy możliwe jest życie bez krwi?
Nawet na tak proste pytania, warto udzielać dzieciom dokładnych odpowiedzi! Studenci dowiedzieli się, jaką rolę w naszym życiu odgrywa krew oraz jakie funkcje pełnią jej poszczególne elementy. Pomógł w tym magiczny słoik przyniesiony przez prowadzącą. A w nim pływały elementy o kształtach i proporcjach analogicznych do elementów krwi, co pozwoliło dzieciom zobaczyć ich wielkość oraz ilość. Po krótkim omówieniu pełnionych przez nie funkcji, studenci zostali podzieleni na 3 grupy. Każda drużyna wykonywały zadania danej grupy krwinek, czyli transport tlenu i dwutlenku węgla, rozpoznawanie i zwalczanie ciał obcych oraz zasklepianie ran. Odbyły się trzy rundy, tak, aby każda grupa dzieci miała szansę wykonać zadania erytrocytów, leukocytów jak i trombocytów. A na koniec warsztatów odbył się quiz wiedzy! Zajęcia poprowadziła Pani Anna Szałek.

TEMATY (10-11 lat)

Jak naprawić zniszczony obraz?
Zajęcia przeprowadziła Pani Gaja Gąsecka, która na co dzień pracuje w Muzeum Narodowym w Poznaniu, jako konserwator sztuki. Studenci poznali jedną z głównych zasad pracy konserwatora: „nie konkurowanie z dziełem”. Zasada ta mówi, że obszar odnawiany powinien odróżniać się od oryginału, po to, by było wiadomo, która część nim nie jest. Dzieci podczas warsztatów miały także okazję odnowić ponad stuletni obraz. Musiały skleić występujące w nim rozdarcia, wkleić łatki oraz uzupełnić ubytki warstwy malarskiej kreską lub kropką. Każdy student po zakończeniu zajęć mógł zabrać zrekonstruowany przez siebie obraz do domu!

Czy można wydrukować kawałek kolana?
Studentów z Poznania zdziwiła odpowiedź na to pytanie! A poznali ją podczas zajęć prowadzonych przez prof Jakuba Rybka odbyły się w Centrum Zaawansowanych Technologii UAM. Jest to multidyscyplinarny ośrodek skupiający najlepszych specjalistów skoncentrowanych na nowych materiałach i biomateriałach o wielostronnych zastosowaniach. W trakcie spotkania dzieci miały okazję zobaczyć nowoczesny sprzęt, wykorzystywany na co dzień przez naukowców oraz dowiedzieć się, czym są nanotechnologie. Końcowym etapem wykładu był pokaz druku implantu chrząstki na drukarce 3D.

Co jest ważniejsze: dobry wygląd, czy wygodne użytkowanie?
Dobre pytanie! Czasem zdarza się, że krzesło, które bardzo nam się podoba nie do końca daje nam wygodę i komfort siedzenia. Zadaniem studentów na warsztatach było więc znalezienie złotego środka. Porównywali meble, które różniły się od siebie wyglądem oraz funkcjonalnością, a następnie w tabelce zapisywali, na ile krzesło dobrze się prezentowało, a na ile komfortowo się z niego korzystało. UDało się wybrać zwycięzcę! Zdecydowanie jednak trudniej było wytypować “najlepsze krzesło” wyłącznie za pomocą obserwacji. Dzieci zrozumiały więc, jak ważne jest doświadczanie i sprawdzanie swoich hipotez. A o to właśnie nam właśnie chodziło! Zajęcia poprowadził dr Łukasz Matwiej, który zapoznał również dzieci z budową tych mebli.