Dzieci lubią ciasteczka! My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Rozumiem. Zamknij!

To był rok pełen wrażeń dla studentów z Wrocławia!

2020-08-24
Czas na podsumowanie roku warsztatów i wykładów na Uniwersytecie Dzieci we Wrocławiu! Zebraliśmy relacje z wybranych sobotnich zajęć. Zapraszamy do lektury. :)

ODKRYWANIE (6-7 lat)


Co w teatrze robią lalki?

Wrocławscy studenci poznali świat wyjątkowych postaci teatralnych, które ożywają w rękach aktorów. Nauczyli się odróżniać marionetki od pacynek, spróbowali sztuki animacji, a później sami wykonali kolorowe, pięknie ubrane i niepowtarzalne kukiełki!

Jak zostać najszybszy człowiekiem świata?
Dzieci poznały odpowiedzi na między innymi takie pytania: 
- Jak zostać najszybszym człowiekiem świata?
- W jakich dyscyplinach sportowych zawodnicy biegają?
- Jak przygotować się do tej aktywności?
Oczywiście podczas profesjonalnego treningu! Mali studenci dowiedzieli się, jak pracować nad swoim ciałem, aby było gotowe do wysiłku, a sam bieg stał się przyjemnością. W końcu sport to zdrowie!

Jak to się dzieje, że jesteśmy głodni?
Podczas zajęć dzieci poznały budowę i funkcje układu pokarmowego, dzięki różnym doświadczeniom. Pracowały m.in. z modelem żołądka. Sprawdziły także, dlaczego należy jeść powoli i dokładnie gryźć każdy kęs. A co najważniejsze, mali studenci wiedzą już, dlaczego czasami burczy im w brzuchu! ;)

INSPIRACJE (8-9 lat)



Jak wygląda dzień w pracy prezydenta?

Czy jego władza jest nieograniczona? Ile podpisów dziennie składa prezydent? Te i wiele innych pytań studenci mogli zadać Prezydentowi Wrocławia! Pan Jacek Sutryk opowiedział dzieciom, w jaki sposób działa władza lokalna i co należy zrobić, aby zostać prezydentem. A po wykładzie był czas na zdjęcia!

Jak zbudowane jest ludzkie serce?
Dzielni studenci poznawali tajniki anatomii człowieka. Do ich zadań należało m.in. odtworzenie układu krwionośnego i odgadnięcie, jakimi drogami krew krąży w organizmie ludzkim. Na zajęciach dzieci dowiedziały się także, jak dbać o serce, aby służyło nam możliwie jak najdłużej. Warsztaty odbywały się w budynku Katedry i Zakładu Chemii i Immunochemii Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. 

Dlaczego nić pająka jest klejąca?
Podczas warsztatów dzieci tworzyły własne pajęczyny i doświadczalnie sprawdzały różne funkcje nici pajęczej. Odwiedziły także jedną z sal Muzeum Przyrodniczego Uniwersytetu. Eksponaty zrobiły na studentach duże wrażenie!

TEMATY (10-11 lat)


Jak stworzyć bohatera przedstawienia teatralnego?

Dla studentów pomocna okazała się poezja! W trakcie zajęć mieli okazję kreować główne postacie spektaklu w oparciu o tekst Jana Brzechwy „Ptasie plotki”. Dzieci wcieliły się zarówno w rolę twórców, jak i odbiorców sztuki. Z własnoręcznie stworzonymi bohaterami występowały na scenie teatru cieni oraz podziwiały pracę swoich kolegów i koleżanek. Tym razem z widowni. Zajęcia odbywały się w Katedrze Scenografii Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, a pierwsze kroki w pracy scenografa i reżysera pomagał stawiać naszym studentom dr Damian Banasz. 

Jak aktor przygotowuje się do roli?
Zastanawialiście się kiedyś, jak dużo poświęcenia kosztują największe role? Albo ile kilogramów należy przytyć, by wcielić się w daną postać? Wrocławscy studenci już to wiedzą! Dzieci poznały tajemnice planów zdjęciowych, castingów oraz charakteryzacji. Miały również okazję wykonać przykładowe zadania obowiązujące podczas egzaminów wstępnych do szkół teatralnych. O cieniach i blaskach swojego zawodu opowiedział słuchaczom aktor - Piotr Downar-Zapolski.

Czy jedzenie przygotowywane w ciekłym azocie ma zapach?
Studenci poznawali smaki i zapachy kuchni molekularnej. Podczas zajęć mrozili zioła w ciekłym azocie i tworzyli owocowy kawior. Dzieci samodzielnie przeprowadziły proces sferyfikacji, a powstałych w jego wyniku kolorowych, wielosmakowych produktów można było skosztować jeszcze podczas zajęć.

Zobacz jak młodsi studenci zdobywali wiedzę!

MISTRZ I UCZEŃ (12-13 lat)

Jak przygotować się do maratonu na Antarktydzie?
Na to pytanie odpowiedział naszym wrocławskim studentom prof. dr hab. Jan Chmura. W ciągu 7️ lat przebiegł on ponad 2️0 maratonów na całym świecie, między innymi w Rio de Janeiro, Nowym Jorku i Honolulu. 
Podczas wykładu studenci dowiedzieli się, jak profesor przygotowywał się do ponad 40-kilometrowego biegu w ekstremalnych warunkach Antarktydy i jak wyglądał maraton na lodowym kontynencie. Naukowiec opowiadał także o swoich badaniach na temat tego, jak wysiłek fizyczny wpływa na osoby w wieku powyżej 60 lat, które przeprowadza… na własnym organizmie. Zdobywca potrójnej korony maratonów wykonywał pomiary na siedmiu kontynentach, w najróżniejszych warunkach klimatycznych i wysokościach nad poziomem morza. Jak sam przyznaje, z naukową pasją biegiem przemierza świat! 

Antropologia sądowa
Studenci tej specjalizacji zdobyli podstawową wiedzę na temat budowy układu kostnego człowieka, a także metod badawczych, stosowanych w antropologii sądowej. Młodzież nauczyła się analizować ludzki materiał kostny pod względem płci oraz jak określić wiek osobnika, dzięki pomiarom rozmiarów jego kości. Studenci wykonywali także  pomiary osteometryczne na wybranym materiale kostnym oraz przeprowadzili analizę anatomoosteologiczną. Wielkim finałem zajęć było przygotowanie ekspertyzy antropologicznej i rozwiązanie zagadki kryminalistycznej – sekretu ukrytego w kościach. Podczas ostatniego seminarium rodzice i bliscy studentów mieli okazję zajrzeć do świata antropologii, a przewodnikami po nim byli młodzi adepci tej nauki.

Fotografia
Podczas specjalizacji studenci szukali śladów przeszłości w różnych okolicach miasta, by przedstawić je na fotografiach. Podczas zwiedzania poznali wiele ciekawostek o historii Wrocławia, które stał się inspiracją do pracy z aparatem. Zajęcia prowadził wyjątkowy duet: Maciek Wlazło, miłośnik historii Wrocławia, autor bloga Beard of Breslau przekazał młodzieży dzieje miasta, a Marcin Biodrowski - fotograf - pokazał studentom, jak rozgryźć skomplikowany sprzęt. Powstały piękne fotoreportaże, które rodzice i zaproszeni goście mogli podziwiać podczas specjalnego pokazu - zorganizowanego przez uczestników zajęć.

NAUKA DO KWADRATU (14-16 lat)


Dlaczego słowa ranią?

Podczas warsztatów studenci sprawdzili, jakie emocje kryją się w komunikacji i jak nimi świadomie zarządzać. Dowiedzieli się także:
- Dlaczego niektóre wypowiedzi innych osób tak silnie zapadają nam w pamięć, osłabiając nasze poczucie własnej wartości? 
- Czy możemy zdecydować, z jaką mocą uderzają w nas czyjeś słowa? 
- Co zrobić, aby właściwie odczytywać wypowiedzi innych?
- Jak nauczyć się tworzenia komunikatów pozbawionych agresji, nie tylko na żywo, ale także w Internecie? 

Projektowanie przestrzenne
Studenci tej specjalizacji mierzyli się z zadaniem stworzenia przestrzeni dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych. Aby je wykonać nauczyli się przeprowadzać różne pomiary architektoniczne oraz przelewać swoje plany na papier. Stworzyli również dokumentację zdjęciową terenu, nad którym mieli pracować i poznali warsztat pracy projektanta wnętrz funkcjonalnych. Studenci mieli także okazję porozmawiać z osobami niepełnosprawnymi, aby poznać bariery architektoniczne, z którymi na co dzień się zmagają i dzięki temu zaprojektować idealną przestrzeń, dostępną dla wszystkich. Uczestnicy specjalizacji zaprezentowali rodzicom swoje projekty podczas konferencji podsumowującej semestr. 

Skąd się wzięły choroby cywilizacyjne?
Podczas wykładu studenci poznali przyczyny chorób cywilizacyjnych, takie jak stres, siedzący tryb życia, niewłaściwe odżywianie czy stan powietrza. Wiedzą już z jakimi konsekwencjami zdrowotnymi wiążą się te czynniki. Jak rozpoznawać choroby cywilizacyjne, a przede wszystkim jak im zapobiegać? Śmiało możecie zapytać naszych studentów!

Zdjęcia z zajęć dla starszych studentów!