Często spotykamy się z wyrażeniem „legenda popkultury”. W muzyce powstał nawet osobny nurt, czyli pop. Dlaczego pewne wytwory kultury stają się popularne? Dlaczego Lord Vader, Madonna i puszka zupy pomidorowej to symbole popkultury?
Podczas zajęć studenci zwrócą uwagę na pojęcia takie jak kultura masowa, popularna, „wysoka” czy „niska” oraz na związane z nimi problemy terminologiczne. Zostaną im przedstawione przykłady twórców i tekstów obrazujących różne oblicza kultury. Uczestnicy poznają obszary studiów popkulturowych oraz multidyscyplinarność badań naukowych w tej dziedzinie. Porozmawiają o idolach i legendach popkultury, zostaną wprowadzeni w elementy badań biograficznych. Poznają m.in. takie kategorie jak image, maska czy autokreacja wizerunku gwiazdy popkultury.
Studenci przyjrzą się ikonom sceny muzycznej (Madonna, Freddie Mercury, Elvis Presley, Mick Jagger, Ozzy Osbourne i in.) oraz współczesnym fenomenom muzyki popularnej (Taylor Swift, Billie Eilish, Ariana Grande, Dawid Podsiadło i in.). Indywidualnie i w grupach przećwiczą wyszukiwanie informacji, zdjęć oraz produktów kulturowych i medialnych związanych z wybranymi muzykami. Wezmą na warsztat także gwiazdy filmowe czy internetowe. Omówią działania PR-owe i marketingowe związane z rynkiem popkultury. Zastanowią się, kim jest fan i jakie zachowania go charakteryzują. Poznają wybrane terminy stosowane w badaniach naukowych m.in. pojęcia: globalizacji, makdonaldyzacji, supersystemu rozrywkowego czy konsumpcjonizmu.
Zadaniem projektowym studentów będzie wybór własnego obszaru badawczego i stworzenie biografii wybranej postaci popkultury według podanych wytycznych. Podczas konferencji naukowej kończącej rok akademicki, studenci przedstawią swoją wizję trendów popkultury.
Drodzy studenci! Tylko Wasze regularne uczestnictwo w seminariach pozwoli na sprawną realizację projektu! Prosimy o obecność na zajęciach.
Przygotowaliśmy również scenariusz lekcji dla nauczycieli o podobnej tematyce pt. “Dlaczego wszyscy lajkujemy?”. Na lekcji uczniowie zapoznają się z zapożyczeniami z języków obcych i dopasują je do krajów, z których pochodzą.