Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
Studia stacjonarne dla dzieci w wieku 10 - 11 lat (roczniki 2012, 2013)

Tematy | Warszawa

Tematy to: 16 warsztatów naukowych, 2 warsztaty kompetencyjne i 2 wykłady

Blok I (9 września - 28 października)

Wykład: Czy internet kłamie?
Nie ulega wątpliwości, że internet jest dzisiaj najważniejszym źródłem wiedzy, które poniekąd wypiera encyklopedie czy słowniki. Dzięki otwartemu charakterowi mediów takich jak blogi, Wikipedia, YouTube czy media społecznościowe dostępna w internecie wiedza jest aktualna i dopasowana do naszych potrzeb. Ale czy zawsze jest wiarygodna? W trakcie wykładu studenci dowiedzą się, dlaczego szukając informacji tak łatwo nabieramy się na różne manipulacje.

Prowadzący: Kamil Śliwowski
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Co żyje nad Wisłą?
Zajęcia będą miały formę spaceru nad Wisłą. Studenci będą uważnie obserwować naturę, wyszukiwać gatunki występujące w ekosystemie miejskim oraz analizować swoje znaleziska.

Prowadząca: dr Alicja Gasek
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Z czego robi się kosmetyki?
Warsztaty przybliżą studentom proces produkcji kosmetyków mineralnych. Dzieci dowiedzą się więcej o naturalnym pochodzeniu składników oraz ich właściwościach. Stworzą także własne kosmetyki, które wezmą ze sobą do domów.

Prowadząca: dr Agnieszka Marcinowska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego prąd porusza?
,,Poruszanie" w kontekście prądu można interpretować na wiele sposobów, na przykład jako ,,kopnięcie" prądem lub wprawianie w ruch różnych elementów - chociażby kół samochodu elektrycznego. W trakcie zajęć studenci dowiedzą się więcej o ruchu ładunków w przewodnikach, ruchu, jaki może generować silnik elektryczny oraz o transporcie impulsów - zarówno tych w układzie nerwowym człowieka, jak i w urządzeniach elektrycznych. Uczestnicy będą mieli okazję wykorzystać wiedzę w praktyce, budując własne mini urządzenia elektryczne. Podczas warsztatów studenci będą ćwiczyć krytyczne myślenie oraz organizację własnej pracy.
Prowadzący: inż. Katarzyna Połczyńska, inż. Cezary Kozłowski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak rośliny oczyszczają powietrze?
Studenci dowiedzą się, jakie technologie są wykorzystywane w oczyszczaniu środowiska przy pomocy roślin. Zgłębią temat zanieczyszczeń powietrza. Dzieci będą miały także okazję zobaczyć specjalistyczny sprzęt badający i analizujący pył w powietrzu.

Prowadzący: dr inż. Robert Popek
Czas trwania: 60 minut

Blok II (4 listopada - 3 lutego)

Warsztat kompetencyjny: Dlaczego nie mogę się skupić, kiedy wokół jest hałas?
Warsztaty kompetencyjne pozwolą dzieciom rozwinąć kompetencje poznawcze. Studenci będą eksperymentować z aktywnościami, które mocno angażują uwagę i wymagają wykonania precyzyjnych czynności. Sprawdzą, jak na wykonanie różnych zadań wpływa hałas oraz przeciążenie wieloma bodźcami.

Prowadzący: mgr Piotr Burkiewicz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jakie misje mają drony?
Warsztaty przybliżą studentom tematykę dronów oraz zapoznają z szerokim wachlarzem ich zastosowań. W trakcie zajęć studenci będą mieli okazję pracować nad specjalnymi misjami z wykorzystaniem drona.

Prowadzący: inż. Karol Mackowiak
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co robić z bioodpadami?
Studenci będą mieli okazję samodzielnie zająć się hodowlą dżdżownic. Zgłębią zagadnienia związane z bioróżnorodnością, a także dowiedzą się, jak mogą wykorzystać bezkręgowce do poprawy stanu środowiska w swoim najbliższym otoczeniu.

Prowadzący: dr inż. Kornelia Kucharska, mgr Dariusz Kucharski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego pogoda bywa w kratkę?
Studenci odwiedzą niedostępny na co dzień Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy, w tym ogródek meteorologiczny, który znajduje się na terenie Instytutu. Dowiedzą się, jak wykonuje się pomiary pogodowe oraz od czego zależy zmienność pogody.

Prowadzący: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Po co nam mokradła?
Zajęcia przybliżą studentom rolę mokradeł w środowisku. Uczestnicy przyjrzą się warstwowej budowie mokradła oraz poznają cechy torfu. Spróbują również samodzielnie przefiltrować wodę.

Prowadząca: mgr Anna Tołoczko-Pasek
Czas trwania: 60 minut

Blok III (10 lutego - 6 kwietnia)

Warsztaty kompetencyjne: Jak dbać o swoje emocje?
Warsztaty kompetencyjne pomogą studentom rozwinąć inteligencję emocjonalną. Uczestnicy poznają sposoby dbania o swoje emocje. Dowiedzą się, jak rozpoznawać stany emocjonalne u siebie i innych oraz jak odpowiednio je wyrażać.

Prowadząca: mgr Matylda Przepiórkowska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego można jeść tylko niektóre owady?
Studenci dowiedzą się, jakie cechy charakteryzują owady, które są jadalne. Poznają anatomię tych zwierząt oraz spróbują swoich sił w przygotowaniu przekąsek z wykorzystaniem jadalnych owadów.

Prowadzący: mgr inż. Radosław Bogusz, mgr inż. Anna Sybilska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co to jest linoryt?
Zajęcia przybliżą podstawy techniki graficznej, jaką jest linoryt. Studenci stworzą w tej technice własne projekty artystyczne.

Prowadząca: dr Magdalena Cybulska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy grzyby lubią cukier?
Studenci zapoznają się z różnymi metodami hodowli grzybów w laboratoriach naukowych. Ponadto sprawdzą, w jaki sposób zawartość cukru wpływa na rozwój grzybów. Dzięki pracy badawczej rozwiną naukowe myślenie.

Prowadzący: dr Monika Asztemborska, mgr Małgorzata Jakubiak, mgr Romuald Stęborowski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Do czego możemy wykorzystać druk 3D?
Sobotnie zajęcia techniczne przybliżą studentom tematykę druku 3D oraz zapoznają z szerokim wachlarzem jego zastosowań. W trakcie warsztatów studenci będą mieli okazję pracować nad specjalnym zadaniem z wykorzystaniem druku w życiu codziennym.

Prowadzący: mgr Adam Liberacki
Czas trwania: 60 minut

Blok IV (13 kwietnia - 15 czerwca)

Warsztaty: Co to jest spektroskop?
Warsztaty przybliżą studentom tematykę optyki oraz badania światła. Uczestnicy spróbują swoich sił w przygotowaniu własnych spektroskopów oraz przeprowadzą kilka obserwacji z ich użyciem.

Prowadząca: dr inż. Daria Serafin
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak oczyszcza się ścieki?
Uczestnicy używając specjalnego sprzętu laboratoryjnego, podejmą próbę samodzielnego podczyszczania ścieków, czyli wstępnej fazy oczyszczania ścieków przemysłowych. Rozwiną przy tym kompetencje badawcze.

Prowadzący: dr Małgorzata Kucharska, mgr Joanna Ładyńska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak powstaje animacja poklatkowa?
Na warsztatach artystycznych dzieci dowiedzą się więcej na temat techniki animacji poklatkowej i różnych sposobów jej tworzenia. W zespołach zajmą się tworzeniem własnych filmów.

Prowadząca: mgr Maria Nitek
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego mamy zakwasy?
Studenci wezmą udział w zajęciach ruchowych. Dowiedzą się, jaki jest proces powstawania zakwasów. Poszerzą również swoją wiedzę dotyczącą sposobów ich łagodzenia.

Prowadzący: mgr Sara Marciniak
Czas trwania: 60 minut
Wykład: Jak polecieć w kosmos?
Lot w kosmos to najbardziej ekscytująca podróż, jaką można sobie wyobrazić. Kto nie chciałby podziwiać piękna naszej planety z jej orbity, doświadczyć wschodu Ziemi stojąc na powierzchni Księżyca lub postawić stopy na innej planecie? W trakcie wykładu studenci dowiedzą się, jak należy się przygotować do takiej wyprawy oraz co niespodziewanego może się wydarzyć się w jej trakcie.

Prowadzący: Radek Grabarek
Czas trwania: 45 minut