Ustawienia prywatności (cookies)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych
Naukowe zajęcia dla dzieci w wieku 10-11 lat (roczniki 2015, 2014)

Tematy | Warszawa

Analizuję, sprawdzam, wybieram

Tematy to kierunek dla 10- i 11-latków, którzy lubią myśleć, działać i tworzyć!

Każde zajęcia to praktyczne odkrywanie świata, bo działamy metodą pytań i doświadczeń. Dzieci wraz z naukowcami i ekspertami poszukują odpowiedzi na najróżniejsze pytania. Badają, analizują, wykonują doświadczenia, by samodzielnie wyciągnąć wnioski i zrozumieć nurtujące zagadnienia.

Zobacz wszystkie tematy, jakie przygotowaliśmy dla małych studentów!

Blok I (13.09.25 - 08.11.25)

Wykład: Jak buduje się satelity?
Budowa satelitów to prawdziwe wyzwanie, nawet dla specjalistów. Dlaczego? Podczas wykładu z inżynierem kosmicznym, dzieci dowiedzą się, z czego zbudowane są satelity i jak powstają ich części. Zobaczą, jak testuje się maszyny przed wysłaniem w kosmos, a na koniec wspólnie opracują cechy idealnego robota kosmicznego.

Prowadzący: mgr inż. Jędrzej Baran
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Czy każdy może zostać iluzjonistą?
Podczas zajęć artystycznych studenci będą mieli okazję wcielić się w rolę iluzjonisty, który dzięki skrupulatnemu przygotowaniu rekwizytów, precyzji ruchów i znajomości ludzkich procesów uwagi potrafi sprawić, że jego sztuka wygląda jak magia. 

Prowadząca: Marta Skoczek
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego widzimy swoje odbicie w lustrze i tafli wody?
Gdzie możemy zobaczyć siebie naprawdę? Czy obraz w lustrze jest tym prawdziwym? Podczas warsztatów fizycznych dzieci dowiedzą się, czym jest światło. Sprawdzą również, na których materiałach światło się odbija, przez które przechodzi na wylot, a kiedy się rozprasza.

Prowadząca: mgr inż. Klaudia Pachulska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co to jest komputer kwantowy?
Czym się różnią komputery, które używamy w domu od komputerów przyszłości? W trakcie warsztatów uczestnicy dowiedzą się, czym są i jak powstają fale elektromagnetyczne i jak dzięki nim działają komputery kwantowe. W celu zobrazowania świata kwantów użyją szeregu elementów codziennego użytku, takich jak piłki, okulary przeciwsłoneczne, czy kawałki światłowodów, przez które przepływa Internet.

Prowadzący: mgr inż. Hubert Kołcz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Po co nam torfowiska?
Podczas warsztatów studenci dowiedzą się, czym są torfowiska i dlaczego są tak
istotne dla naszej planety. Na autentycznych próbkach torfowisk odkryją, jaką rolę pełnią w ochronie roślin, zwierząt, ekosystemu i klimatu. Sprawdzą, gdzie znajdują się najbliższe torfowiska w Warszawie i dowiedzą się, co warto na nich obserwować.

Prowadząca: Marta Stachowicz
Czas trwania: 60 minut

Blok II (15.11.25 - 17.01.26)

Warsztaty: Skąd się bierze mikroplastik?
Plastik „wymyśliliśmy” ponad 100 lat temu, a jego historia zaczęła się od uratowania przed zagładą słoni afrykańskich. Niestety, jego jednorazowe zastosowanie sprawiło, że zaczął w coraz większym stopniu występować w naszym środowisku. Co więcej, zauważono, że duże fragmenty plastiku z czasem „znikają”, ustępując miejsca coraz mniejszym cząsteczkom. Podczas warsztatów studenci poszukują tych cząsteczek w swoim najbliższym otoczeniu, w piaskownicy, w wodzie, na swojej odzieży. Dowiedzą się, skąd się biorą, jaki los spotyka je w środowisku oraz jaki mają wpływ na zwierzęta i nas samych.

Prowadzący: Marcin Żebrowski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak skonstruować latający samochód?
Podczas warsztatów studenci wezmą udział w eksperymencie, który pokaże, jak powstaje siła nośna umożliwiająca latanie. Będą analizować, jakie kształty pojazdów są najbardziej efektywne, oraz wezmą udział w dyskusji o przyszłości latających samochodów. Wspólnie zastanowią się, czy ich istnienie w ogóle jest możliwe.

Prowadzący: mgr inż. Adam Liberacki
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Skąd się biorą wady wzroku?
Na przygotowanych modelach studenci samodzielnie skorygują różne wady wzroku. Dowiedzą się, jakie czynniki wpływają na ich rozwój i sprawdzą działanie okularów korekcyjnych. Poznają budowę i funkcjonowanie ludzkiego oka oraz mnogość zjawisk optycznych, jakie zachodzą w nim każdego dnia. Będzie też czas na rozmowę o profilaktyce i sposobach dbania o zdrowie narządu wzroku.

Prowadzą: mgr Oliwia Kaczkoś, dr inż. Marcin Marzejon
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Z czego składa się piasek?
Przesypując piasek na plaży, nie zastanawiamy się, czym on jest tak naprawdę i czy zawsze będzie wyglądał tak samo. Podczas zajęć studenci sprawdzą pod mikroskopami, czym są te powszechnie występujące drobne ziarenka i z czego wynika tak duża ich różnorodność. Dowiedzą się, do czego piasek jest wykorzystywany i dlaczego nie moglibyśmy się bez niego obejść.

Prowadząca: dr Agnieszka Marcinowska
Czas trwania: 60 minut

Blok III (07.02.26 - 28.03.26)

Warsztaty: Co, jeśli nie czuję się bezpiecznie?
Podczas warsztatów z samoobrony dzieci poszukają prostych rozwiązań, które pomogą im poczuć się bezpieczniej. Sprawdzą moc swojego głosu, spojrzenia i słów, następnie poznają zasady spójnego komunikatu i zatrzymujących sytuację gestów. Nie zabraknie krzyku, tupania i innych sygnałów wzmacniających obronę oraz dołączanie do niej innych.

Prowadząca: Iza Gawęcka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy można przeszczepić mózg?
Podczas warsztatów medycznych studenci wcielą się w rolę chirurgów-transplantologów. Na stanowiskach czekać będą na nich specjalnie przygotowane obiekty w roli pacjentów. Zadaniem studentów będzie zdiagnozowanie problemu, przygotowanie odpowiedniego narządu i przeprowadzenie symulacji przeszczepu chorego narządu.

Prowadzi: SKN przy Katedrze i Klinice Chirurgii Ogólnej, Transplantacyjnej i Wątroby UCK WUM
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego waltornia jest taka poskręcana?
Czy fortepian musi być taki olbrzymi? A saksofon taki długi? Podczas warsztatów muzyczno-technicznych, studenci poznają różne instrumenty dęte, perkusyjne i strunowe. Zastanowią się, co wpływa na konkretny dźwięk, który wytwarzają. Poszukają nie tylko różnic, ale również cech wspólnych. Na podstawie wniosków zbudują własne instrumenty, które będą się składać z wcześniej rozpoznanych części. Finałem zajęć będzie wspólnie zagrany koncert na własnoręcznie wykonanacyh instrumentach. 

Prowadzący: Paweł Paluch
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego pizza jest okrągła, kawałki trójkątne, a pudełko kwadratowe?
Czy kształty otaczających nas przedmiotów to przypadek? Podczas zajęć studenci dowiedzą się, jak starożytni Grecy obliczali poli koła i jaki to ma związek z pizzą. Aby przekonać się, że wiedza o figurach geometrycznych przydaje się w codziennym życiu, uczestnicy warsztatów skonstruują modele przedmiotów o wybranych kształtach i zastanowią nad związkami pomiędzy figurami.

Prowadzący: Michał Fabisiak
Czas trwania: 60 minut

Blok IV (11.04.26 - 20.06.26)

Warsztaty: Ile dni zajmuje opłynięcie świata?
Na zajęciach żeglarskich dzieci obliczą trasę rejsu dookoła świata. Dowiedzą się, co wpływa na prędkość jachtu, poznają podstawy geografii, żeglarstwa i fizyki – a wszystko to w praktyce, na pokładzie jachtu klasy Optymist na Jeziorku Czerniakowskim w Warszawie.

Prowadzi: Kliwer - Szkoła żeglarstwa
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego kura znosi jaja?
Ile jaj tygodniowo znosi jedna kura? Dlaczego niektóre jaja są duże, a inne małe, jedne kolorowe, a inne nie? W trakcie warsztatów studenci obejrzą różnorodne jaja, sprawdzą czy różnice w wyglądzie zewnętrznym pokrywają się ze zmianami w wyglądzie białka i żółtka oraz ich jakości. Dowiedzą się, w jaki sposób sprawdzić świeżość jaja, co można zrobić z ich skorup oraz w jaki sposób żywić kurę, aby żółtko było intensywniej wybarwione.

Prowadzący: mgr inż. Jakub Urban
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak za pomocą 0 i 1 można wszystko powiedzieć?
Podczas warsztatów studenci poznają podstawy systemu binarnego i różne sposoby interpretacji ciągów bitów. Dowiedzą się, czym jest kod i jakich kodów używają komputery. A wszystko po to, aby wcielić się w maszyny cyfrowe i porozumieć się ze sobą tak, jak robią to komputery.

Prowadzący: Michał Stachurski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak poruszyć obraz?
W filmie animowanym wszystko jest możliwe. Podczas zajęć studenci obejrzą krótkie fragmenty filmów poklatkowych, zarówno tych stworzonych współcześnie, jak i starszych. Dzięki temu dowiedzą się, jak różnorodnym medium jest film animowany i jak w prosty sposób sprawić, by to, co nieruchome, zaczęło żyć na ekranie. Uczestniczki i uczestnicy za pomocą aplikacji Stop Motion Studio będą tworzyć w grupach autorskie krótkie formy animowane.

Prowadząca: Maria Nitek
Czas trwania: 60 minut
Wykład: Dlaczego rośliny chorują?
Podczas wykładu studenci udadzą się w fascynującą podróż po świecie grzybów. Poznają różne choroby roślin, które najczęściej występują w naszym otoczeniu. Zobaczą objawy tych chorób oraz poznają ich sprawców. Dokonają charakterystyki grzybów pleśniowych, które można spotkać w... domu, na kanapkach i na serach.

Prowadzą: dr hab. Ewa Mirzwa-Mróz, prof. SGGW i prof. dr hab. Wojciech Wakuliński
Czas trwania: 60 minut

Dlaczego rodzice wybierają naukowe zajęcia na Uniwersytecie Dzieci?

Uniwersytet Dzieci to dla ich dzieci:
  • nowoczesna edukacja – dzieci uczą się przez działanie, eksperymentowanie i samodzielne wyciąganie wniosków,
  • niebanalne doświadczenia w inspirujących miejscach – laboratoria, uczelnie, pracownie, siedziby firm i inne niedostępne na co dzień przestrzenie,
  • wszechstronny rozwój – krytyczne myślenie, elastyczność, współpraca, twórczość, poznawanie i wyrażanie emocji,
  • wsparcie pasji i naturalnej ciekawości – dzieci poznają różne dziedziny nauki i szukają własnych zainteresowań,
  • bezpieczna i akceptująca atmosfera – idealna dla dzieci nieśmiałych, które dzięki spokojnemu tempu i życzliwemu prowadzeniu zyskują pewność siebie,
  • nauka przez zabawę i działanie w grupie – dzieci uczą się przez zabawy i współpracę w grupie rówieśników.

To co, ruszamy w naukową przygodę?
„Wartościowe są na pewno na UD: różnorodność tematów i nauka poprzez działanie. No i możliwość wyboru soboty”.