Ustawienia prywatności (cookies)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych
Naukowe zajęcia dla dzieci w wieku 10-11 lat (roczniki 2015, 2014)

Tematy | Kraków

Analizuję, sprawdzam, wybieram

Tematy to kierunek dla 10- i 11-latków, którzy lubią myśleć, działać i tworzyć!

Każde zajęcia to praktyczne odkrywanie świata, bo działamy metodą pytań i doświadczeń. Dzieci wraz z naukowcami i ekspertami poszukują odpowiedzi na najróżniejsze pytania. Badają, analizują, wykonują doświadczenia, by samodzielnie wyciągnąć wnioski i zrozumieć nurtujące zagadnienia.

Zobacz wszystkie tematy, jakie przygotowaliśmy dla małych studentów!

Blok I (20.09.25 - 08.11.25)

Wykład: Czy telepatia jest możliwa?
Czy w przyszłości będziemy w stanie połączyć nasze mózgi z maszynami? A może już jest to możliwe? W trakcie wykładu studenci dowiedzą się, czym są interfejsy mózg-maszyna i jak naukowcy odczytują sygnały z mózgu, by sterować urządzeniami bez użycia rąk. Uczestnicy poznają najnowsze osiągnięcia neurotechnologii.

Prowadzący: dr Szczepan Grzybowski
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Co ślad węglowy ma wspólnego z klimatem?
Czy marchewka z ogródka i ta z importu wpływają na planetę tak samo? Na zajęciach studenci odkryją, czym jest ślad węglowy, skąd biorą się gazy cieplarniane i jak codzienne wybory konsumenckie – od żywności po elektronikę – wpływają na klimat. Wspólnie poszukają prostych sposobów, by ograniczyć swój negatywny wpływ na środowisko.

Prowadzi: Carbon Footprint Foundation
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak rozszyfrować nieznany język?
Studenci wcielą się w matematycznych detektywów i poznają podstawy lingwistyki matematycznej. Przekonają się, że dzięki logice, wzorcom i analizie statystycznej można odkrywać znaczenia nieznanych wcześniej słów. Będą pracować z zagadkami językowymi, szukać regularności i budować hipotezy. Zupełnie jak prawdziwi badacze próbujący odczytać dawno zapomniane pisma!

Prowadzący: Tomasz Dudek
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Kto wymyślił symbol słońca?
W różnych kulturach i epokach słońce i księżyc symbolizowały boskość, siły natury i tajemnice wszechświata – od egipskiego Ra po greckiego Heliosa. Podczas warsztatów uczestnicy stworzą własne ilustracje z ich wizerunkami. Poznają przy tym technikę monotypii, barwienia marmurkowego oraz technikę pracy z prasą graficzną.

Prowadząca: Justyna Mazur-Kiwer
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy robot może myśleć?
W trakcie warsztatów studenci poznają świat robotyki społecznej. Zaprogramują zachowania robotów przy użyciu prostego bloczkowego języka programowania. Porozmawiają o tym, czym różni się myślenie człowieka od działania robota oraz czy roboty mogą mieć emocje lub świadomość. Celem zajęć jest rozwinięcie wyobraźni technologicznej i zrozumienie podstaw programowania.

Prowadzi: Social Robotics Lab
Czas trwania: 60 minut

Blok II (15.11.25 - 17.01.26)

Warsztaty: Czy można wygrać pojedynek będąc słabszym od przeciwnika?
Koncentracja, spryt i zwinność – wszystko to wykorzystywane jest w walce szpadą nie mniej niż siła i sprawność fizyczna. Studenci poznają techniki ataku i obrony w szermierce klasycznej oraz spróbują poruszać się tak, by być zawsze o krok przed przeciwnikiem.

Prowadzi: Szkoła Fechtunku Aramis
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak zbadać, czy ktoś jest zdrowy?
Na czym polega praca pielęgniarki? Jakie pomiary naszego ciała mogą wskazywać na chorobę? Studenci nauczą się wykonywania podstawowych obserwacji i pomiarów fizjologicznych oraz ich interpretacji. Przeprowadzą prosty wywiad zdrowotny. Zajęcia pomogą rozwinąć myślenie kliniczne i podstawowe umiejętności obserwacji organizmu.

Prowadzące: dr Anna Nowacka, dr Renata Wolfshaut-Wolak
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Skąd prąd wie, gdzie ma płynąć?
Na zajęciach z elektroniki uczestnicy samodzielnie zbudują proste, ale efektowne, układy z diodami LED, czujnikami i innymi elektronicznymi gadżetami. Krok po kroku odkryją, co sprawia, że dioda świeci i dlaczego niektóre obwody działają, a inne nie. Zamiast teorii skupią się na eksperymentach, kreatywnym majsterkowaniu i nauce przez zabawę.

Prowadzący: Fablab Małopolska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak w internecie odróżnić człowieka od bota?
W trakcie warsztatów studenci odkryją, jak łatwo można zostać oszukanym w Internecie. Nauczą się, jak rozpoznać clickbaity, dezinformację oraz inne manipulacje stosowane przez użytkowników sieci, do których wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia i bezpiecznego korzystania z Internetu.

Prowadząca: dr Danuta Lasek-Sztuba
Czas trwania: 60 minut

Blok III (24.01.26 - 11.04.26)

Warsztaty: Czy w każdej glebie coś może wyrosnąć?
Studenci dowiedzą się, z czego składa się gleba i jakie ma właściwości. Razem zbudują profil glebowy i sprawdzą, czy pod ziemią też jest jakieś życie. Porównają różne rodzaje gleb i dowiedzą się, jakie preferencje pokarmowe posiadają różne rośliny.

Prowadzący: dr inż. Piotr Pacanowski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego naukowcy badają odchody zwierząt?
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, czym jest mikrobiom i co kupa może powiedzieć o zdrowiu, diecie i środowisku życia zwierząt. W bezpiecznych warunkach studenci poznają podstawy analizy odchodów, techniki identyfikacji bakterii i przekonają się, jak biologia molekularna pozwala badać związek między tym, co niewidoczne gołym okiem, a funkcjonowaniem całych ekosystemów.

Prowadząca: mgr Martyna Cendrowska
Czas trwania: 60 minut
Dlaczego ludzie się starzeją?
Co stoi nam na przeszkodzie do nieśmiertelności? Na zajęciach studenci dowiedzą się, czym jest stres oksydacyjny, jak wpływa na organizm i co dzieje się w ciele, gdy komórki przestają działać tak, jak powinny. W przestrzeni laboratoryjnej uczestnicy dzięki eksperymentom sprawdzą, co może przyspieszać lub spowalniać proces starzenia.

Prowadząca: mgr Izabella Sambak
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy wygląd jedzenia może zmienić jego smak?
Uczestnicy zajęć sprawdzą, jak działają smak, zapach i wzrok – i dlaczego czasem mogą wprowadzać nas w błąd. Przeprowadzą eksperymenty z rozpoznawaniem smaków i zapachów, a dzięki temu odkryją, jak różnie każdy z nas je odbiera. Studenci dowiedzą się, jakie czynniki wpływają na ich doświadczenia jako konsumentów.

Prowadzący: dr inż. Paweł Turek
Czas trwania: 60 minut

Blok IV (18.04.26 - 20.06.26)

Warsztaty: Jak wygrać mecz, nie widząc piłki?
Podczas zajęć sportowych studenci będą mogli spróbować gry w blind football – odmianę piłki nożnej, w którą grają osoby niewidome. Uczestnicy przekonają się, jak wygląda poruszanie się i współpraca z innymi graczami, kiedy ma się zasłonięte oczy. Poznają techniki, które umożliwiają grę i zdobywanie bramek bez użycia wzroku oraz dowiedzą się, z jakimi trudnościami mierzą się na co dzień niewidomi.

Prowadzi: Fundacja Nie Widząc Przeszkód
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czemu jak czegoś jest dużo, to sprzedają to taniej?
Dlaczego produkty czasem tanieją, gdy jest ich dużo na rynku? Podczas warsztatów z zakresu ekonomii uczestnicy wejdą w rolę sprzedawców i kupujących, żeby sprawdzić, jak działają ceny, czym jest podaż i popyt. Zobaczą, co się dzieje, gdy wszyscy chcą kupić to samo... albo kiedy nikt niczego nie chce.

Prowadzące: dr inż. Sylwia Bednarek, mgr Monika Chełmecka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co zastąpi plastik w przyszłości?
Czym są polimery i dlaczego znajdują się niemal wszędzie – od ubrań po rakiety kosmiczne? Podczas warsztatów uczestnicy poznają świat tworzyw sztucznych, ich właściwości i zastosowania w nowoczesnych technologiach, medycynie czy przemyśle. Dowiedzą się, jak wygląda praca inżyniera materiałowego i sprawdzą, jak w praktyce tworzy się nowoczesne materiały.

Prowadzą: prof. dr hab. inż. Jadwiga Laska, dr hab. inż. Ewa Stodolak-Zych, mgr inż. Małgorzata Golonka, mgr inż. Mikołaj Gąbka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy grzyby rosną w lesie tylko jesienią?
Grzyby to nie tylko jadalne borowiki i trujące muchomory – to także kluczowi inżynierowie ekosystemów. Studenci poznają różnorodność grzybów patogenicznych i symbiotycznych, obejrzą ich struktury pod mikroskopem i dowiedzą się, jak prowadzi się ich identyfikację, kiedy nie wystarcza do tego zwykły atlas. Zajęcia pokażą, jak ogromne znaczenie mają grzyby dla zdrowia lasów.

Prowadzące: mgr Klaudia Bulanda, Anna Majewska
Czas trwania: 60 minut
Wykład: Jak polecieć w kosmos?
Jak wygląda trening astronauty i co trzeba zrobić, żeby polecieć w kosmos? Podczas wykładu uczestnicy poznają kulisy współczesnych załogowych misji kosmicznych – od przygotowań na Ziemi po życie na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Dowiedzą się, kto może zostać astronautą, jak wyglądają szkolenia i co sprawia, że dziś loty w kosmos są bliżej niż kiedykolwiek wcześniej.

Prowadząca: dr Agata Kołodziejczyk
Czas trwania: 60 minut

Dlaczego rodzice wybierają naukowe zajęcia na Uniwersytecie Dzieci?

Uniwersytet Dzieci to dla ich dzieci:
  • nowoczesna edukacja – dzieci uczą się przez działanie, eksperymentowanie i samodzielne wyciąganie wniosków,
  • niebanalne doświadczenia w inspirujących miejscach – laboratoria, uczelnie, pracownie, siedziby firm i inne niedostępne na co dzień przestrzenie w Krakowie,
  • wszechstronny rozwój – krytyczne myślenie, elastyczność, współpraca, twórczość, poznawanie i wyrażanie emocji,
  • wsparcie pasji i naturalnej ciekawości – dzieci poznają różne dziedziny nauki i szukają własnych zainteresowań,
  • bezpieczna i akceptująca atmosfera – idealna dla dzieci nieśmiałych, które dzięki spokojnemu tempu i życzliwemu prowadzeniu zyskują pewność siebie,
  • nauka przez zabawę i działanie w grupie – dzieci uczą się przez zabawy i współpracę w grupie rówieśników.

To co, ruszamy w naukową przygodę?
„Wartościowe są na pewno na UD: różnorodność tematów i nauka poprzez działanie. No i możliwość wyboru soboty”.