Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
Studia stacjonarne dla dzieci w wieku 10 - 11 lat (roczniki 2012, 2013)

Tematy | Kraków

Tematy to: 16 warsztatów naukowych, 2 warsztaty kompetencyjne i 2 wykłady

Blok I (9 września - 28 października)

Wykład: Jak działa ludzki mózg w kosmosie?
Jak przygotować się do lotów w kosmos? Skąd mamy wiedzieć, jak warunki kosmiczne wpływają na nasz mózg, serce, oczy? To wszystko można zbadać w habitacie, czyli laboratorium do symulacji lotów kosmicznych. O wykonywanych tam testach i ich wynikach opowie jego współtwórczyni, dr Agata Kołodziejczyk - neurobiolożka, astrobiolożka, specjalistka Europejskej Agencji Kosmicznej.

Prowadzący: dr Agata Kołodziejczyk
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Czy mrówki są naprawdę pracowite?
Na warsztatach myrmekologicznych studenci obejrzą na żywo różne gatunki mrówek, poznają ich sposoby komunikacji oraz budowę mrowiska. Zastanowią się też, czy naprawdę wszystkie mrówki są pracowite i jakie znaczenie mają te niewielkie zwierzęta dla całego ekosystemu.

Prowadzący: mgr Filip Turza
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jakie lekarstwo znajduje się w piłce lekarskiej?
Ponoć ruch to zdrowie, ale jak to sprawdzić? Na zajęciach w ruch pójdą nie tylko mięśnie, ale też szare komórki, przyrządy i modele doświadczalne, żeby zbadać wpływ aktywności fizycznej na ciało człowieka.

Prowadzący: mgr Katarzyna Fedejko-Kaflowska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co człowiek pożyczył z przyrody?
Czym jest bionika? Jakimi metodami inżynierowie szukają nowych pomysłów? Studenci przyjrzą się ciekawym rozwiązaniom konstrukcyjnym i poszukają cech wspólnych między przyrodą a architekturą. Zadaniem uczestników będzie stworzenie własnej konstrukcji z wykorzystaniem drewanianych elementów.

Prowadzący: mgr inż. arch. kraj. Agnieszka Greniuk i mgr Mariusz Laudański
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak zbudować rakietę?
W co powinna być wyposażona rakieta, żeby mogła polecieć w kosmos? Podczas zajęć studenci poznają niezbędne elementy rakiety i sprawdzą, jak one działają. Pod okiem inżynierów z AGH Space Systems spróbują także swoich sił w tworzeniu konstrukcji rakietowych.

Prowadzący: AGH Space Systems
Czas trwania: 60 minut

Blok II (4 listopada - 20 stycznia)

Warsztaty: Jak poznać swoje supermoce?
Każdy z nas jest inny i każdy ma swoje własne supermoce: talenty, umiejętności, wiedzę, wyjątkowy sposób rozumienia świata. Na warsztatach studenci dowiedzą się, jak odkryć swoje supermoce i czy mogą im one pomóc w kontaktach z innymi ludźmi.

Prowadząca: mgr Aneta Majorek-Knapik
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak zwierzęta radzą sobie w ciemnościach?
Wiele organizmów zostało stworzonych do życia w ciemnościach - są aktywne nocą, żyją pod ziemią, w jaskiniach lub na dnie oceanów. W trakcie zajęć studenci dowiedzą się, jak zwierzęta potrafią poradzić sobie w sytuacjach, w których człowiek byłby zupełnie bezradny. Dzięki aktywnościom warsztatowym przekonają się, czy jesteśmy w stanie odnaleźć drogę, zupełnie nic nie widząc.

Prowadząca: dr Katarzyna Śnigórska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co boty i trolle robią w internecie?
Studenci przekonają się, jak łatwo można zmanipulować przekaz medialny. Poznają sposoby na weryfikację informacji przeczytanych w sieci. Warsztaty pozwolą im rozwinąć umiejętność krytycznego i analitycznego myślenia.

Prowadząca: dr Danuta Sztuba
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego ludzie chodzą na dwóch nogach?
Studenci poszukają odpowiedzi na tytułowe pytanie podczas warsztatów antropologicznych w Centrum Edukacji Przyrodniczej. Dzieci zbadają różnice między szkieletem człowieka a szympansa, poznają poszczególne etapy ewolucji naszego gatunku oraz sprawdzą, do czego przydają się przeciwstawne kciuki i wyprostowana postawa.

Prowadzący: dr Małgorzata Kołodziej i dr Anna Pankowska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak zaprojektować miasto idealne?
Paryż, Barcelona, Nowa Huta - od wieków tworzono plany miast idealnych. Jak powinny one wyglądać, komu mają służyć i czy Kraków może stać się jednym z nich? Studenci odpowiedzą na te pytania, identyfikując potrzeby mieszkańców oraz tworząc własny projekt urbanistyczny.

Prowadzący: Towarzystwo Urbanistów Polskich
Czas trwania: 60 minut

Blok III (27 stycznia - 6 kwietnia)

Warsztaty: Dlaczego detektyw pracuje w rękawiczkach?
Daktyloskopia to technika śledcza, za pomocą której bada się i porównuje linie papilarne w celu ustalenia sprawcy przestępstwa. Studenci dowiedzą się, jak, kiedy i po co śledczy posługują się tą techniką. Dokonają analizy "miejsca zdarzenia" oraz samodzielnie zbiorą odciski palców.

Prowadząca: dr Gabriela Grochola-Karaś
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co mogę zrobić, żeby lepiej dogadywać się z innymi?
Co wpływa na to, że ludzie dobrze dogadują się ze sobą? Podczas warsztatów kompetencyjnych studenci dowiedzą się, że istnieją różne kanały komunikacji. Potrenują umięjętności komunikacyjne, by jasno wyrażać swoje emocje oraz dowiedzą się, w jaki sposób reagować w przypadku agresji słownej.

Prowadzący: Polskie Stowarzyszenie Studentów i Absolwentów Psychologii
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Ile cukru jest w jedzeniu?
Cukier jest wszędzie! Ma różne oblicza, dlatego ważne, by wiedzieć, gdzie występuje naturalnie, a gdzie został dosypany dla polepszenia smaku produktu. Podczas zajęć studenci dowiedzą się, w jakich produktach cukry występują naturalnie. Przeprowadzą analizę laboratoryjną zawartości cukru w popularnych napojach oraz odkryją tajemnicę słodkiego smaku.

Prowadzący: mgr inż. Angelika Bieniek i mgr inż. Katarzyna Krawczyk
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Skąd się bierze mikroplastik?
Co tydzień zjadamy ilość mikroplastiku odpowiadającą wadze karty kredytowej. Jak to możliwe? Skąd bierze się mikroplastik w otoczeniu człowieka i co możemy zrobić, żeby temu zapobiec? Studenci sprawdzą to eksperymentalnie podczas warsztatów.

Prowadząca: dr Justyna Liro
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak wyrzeźbić postać w ruchu?
Studenci własnoręcznie wykonają rzeźby z gliny samoutwardzalnej. Ich zadaniem będzie próba wyrażenia i zatrzymania w rzeźbie ruchu. Powstałe dzieła zabiorą ze sobą do domu. W trakcie zajęć uczestnicy rozwiną umiejętności manualne i nauczą się przedstawiać swoje pomysły w formie przestrzennej.

Prowadzące: Aleksandra Leboda, Anna Bojko
Czas trwania: 60 minut

Blok IV (13 kwietnia - 15 czerwca)

Wykład: Czy mogę zostać mutantem?
Studenci odkryją na wykładzie tajemnice mutacji genetycznych. Dowiedzą się, na czym polegają mutacje, co je wywołuje, jak często występują i czy na pewno wszystkie mają negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Prowadząca: dr Magdalena Jarzębowska
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Jak strzelić gola, nie widząc bramki?
Zajęcia ruchowe będą wyjątkową okazją, żeby spróbować swoich sił w blind futbolu, czyli piłce nożnej niewidomych. Na zajęciach studenci dowiedzą się również, jak wygląda codzienność osób niewidomych.

Prowadzący: Fundacja Nie Widząc Przeszkód
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy w Krakowie było kiedyś morze?
Aby uczyć się geologii nie trzeba siedzieć w ławce - lepiej pójść na spacer! W trakcie warsztatów terenowych na Zakrzówku studenci sprawdzą, jakie informacje skrywają w sobie widoczne tam formacje skalne. Może nawet uda im się odkryć nowe amonity?

Prowadząca: dr inż. Marta Wróbel
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy można wyhodować roślinę w laboratorium?
Na warsztatach biotechnologicznych studenci zwiedzą pokój hodowlany roślin in vitro, gdzie obejrzą wyjątkowe okazy roślin. Następnie studenci założą własne roślinne kultury in vitro i przygotują sztuczne nasiona. 
Udział w zajęciach laboratoryjnych pozwoli uczestnikom rozwinąć umiejętność rozwiązywania złożonych problemów i dobrą organizację własnej pracy, niezbędne podczas wykonywania zadań biotechnologa.

Prowadząca: mgr Justyna Żabicka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak wpływają na nas hormony?
Na podstawie doświadczeń i modeli studenci zyskają wiedzę, gdzie w organizmie są produkowane hormony, co regulują i jakie są skutki ich niedoboru bądź nadmiaru. Sprawdzą też, jakie niebezpieczeństwa dla naszej równowagi hormonalnej czają się na półkach drogerii i sklepów spożywczych.

Prowadząca: mgr Kinga Kamińska
Czas trwania: 60 minut