Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
Studia stacjonarne dla dzieci w wieku 6 - 7 lat (roczniki 2016, 2017)

Odkrywanie | Warszawa

Odkrywanie to: 16 warsztatów naukowych, 2 warsztaty kompetencyjne i 2 wykłady

Blok I (9 września - 28 października)

Wykład: Jak się żyje pod biegunem?
Kim właściwie jest polarnik i czym się zajmuje w swojej pracy? Uczestnicy wykładu zobaczą niezbędny ekwipunek do wyprawy podbiegunowej i usłyszą opowieść o tym, jak wygląda życie, gdy na zewnątrz panują bardzo niskie temperatury. Dowiedzą się również, co trzeba zrobić, by się dostać do strefy podbiegunowej.

Prowadząca: mgr Dagmara Bożek
Czas trwania: 35 minut
Warsztaty: Jak rośliny piją wodę?
Czy do pobierania wody ze środowiska rośliny na pewno potrzebują korzeni? Podczas zwiedzania szklarni studenci zobaczą, jak różnorodny potrafi być świat roślin. Zasadzą również znaną wszystkim roślinkę o wyjątkowych właściwościach ukrytych w korzeniach.

Prowadząca: Janina Zaród
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy malarz maluje tylko obrazy?
Zanim artyści zaczną malować swoje obrazy, powinni się do tego przygotować. Potrzebne będą farby, płótno, pędzle oraz... własna paleta malarska. Na warsztatach każdy uczestnik stworzy paletę idealnie dopasowaną do swoich potrzeb i gustu. Przy użyciu wybranych materiałów dzieci przygotują paletę malarską, która posłuży im w domu przy niejednym malowaniu.

Prowadząca: Anna Grunduls
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak ptaki budują gniazdo?
Czy wiecie, z jakich materiałów powstają ptasie gniazda? Nie tylko z gałązek i traw, ale też z gliny, ziemi, a nawet samych piór - nierzadko należących do matki wysiadującej jajka. Zbudowanie takiego gniazda jest czasochłonne i wymaga bardzo dużo pracy. Studenci przekonają się, że już samo szukanie materiałów do budowy to nie lada wyzwanie.

Prowadzący: mgr Witold Muchowski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy żelki można zrobić w domu?
Zdrowe żelki istnieją, a studenci przekonają się, że są równie smaczne, jak te ze sklepu. Dzieci dowiedzą się, jak wygląda proces produkcji żelków, następnie własnoręcznie je przygotują, by potem gotowe zabrać do domu i wraz z rodzicami zrobić testy smaku.

Prowadzący: mgr inż. Radosław Bogusz
Czas trwania: 60 minut

Blok II (4 listopada - 3 lutego)

Warsztaty kompetencyjne: Skąd się bierze radość?
Gdzie w ciele mieszka radość? Każdy człowiek przeżywa i okazuje ją trochę inaczej. Uczestnicy warsztatów wyniosą z nich wiedzę, jak rozpoznać radość po reakcjach fizjologicznych i jak nie pomylić jej z innymi emocjami.

Prowadząca: mgr Justyna Nawrocka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak zbudować most?
Jak zbudować most, żeby był wytrzymały? Na zajęciach dzieci dowiedzą się, jakie siły oddziałują na budynki i mosty oraz co budowniczy musi wziąć pod uwagę, zanim zabierze się do pracy. Studenci w grupach zbudują mosty kolejowe według autorskich pomysłów i przetestują ich wytrzymałość.

Prowadząca: Anna Przybyła
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak przewidzieć pogodę?
Uczestnicy będą mieli okazję poznać niedostępny na co dzień Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy, a także ogródek meteorologiczny, który znajduje się na terenie Instytutu. Dzieci dowiedzą się, jak wykonuje się pomiary pogody oraz skąd specjaliści wiedzą, czy czeka nas słońce, czy deszcz.

Prowadzący: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego wulkany wybuchają?
Gdzie na Ziemi występują obszary zagrożone wybuchami wulkanów? Czym różni się magma od lawy? Jak przebiega proces powstawania, a następnie wybuchu wulkanu? Studenci dowiedzą się tego podczas aktywności warsztatowych. Każdy uczestnik wyjdzie z zajęć nie tylko z wiedzą, ale też z własnym modelem wulkanu do powtórzenia eksperymentów w domu. Uwaga, na warsztatach może wystąpić wysoka aktywność wulkaniczna, która brudzi wszystkie ubrania!

Prowadząca: dr Agnieszka Marcinowska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak coś zrobić, żeby się nie narobić?
Matematycy, tak samo jak kucharze, większość czynności muszą wykonywać w odpowiedniej kolejności. Studentów czekają ćwiczenia z logicznego myślenia i tworzenia algorytmów. Będą musieli wykazać się zespołową kreatywnością, by rozbudowane zadania skrócić jak najbardziej i możliwie najprościej. Można to zrobić na wiele sposobów, a na warsztatach okaże się, który z nich jest najskuteczniejszy.

Prowadząca: mgr Dagna Cecot
Czas trwania: 60 minut

Blok III (10 lutego - 6 kwietnia)

Warsztaty kompetencyjne: Jak pokonać złość?
Radzenie sobie ze złością, zarówno swoją, jak i innych, to bardzo potrzebna umiejętność. Na warsztatach studenci rozwiną kompetencje miękkie, takie jak budowanie relacji, rozwiązywanie konfliktów i napięć oraz dowiedzą się, jak zapanować nad złością i nie pozwolić jej przejąć kontroli.

Prowadząca: mgr Joanna Hoppe-Gosik
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy węgiel brudzi, czy czyści?
Kto choć raz w życiu dotknął kawałka węgla, ten wie, że konieczne jest później umycie rąk. Ale czy poza brudzeniem palców, węgiel ma inne właściwości? Studenci przekonają się, że tak - ma on wiele zastosowań, a odpowiednio przygotowany może oczyścić brudną wodę, a nawet... zęby. Na zajęciach dzieci samodzielnie wykonają środek czyszczący z wykorzystaniem węgla aktywnego.

Prowadząca: dr Justyna Domańska-Siuda
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy w muzyce można coś policzyć?
Na zajęciach studenci dowiedzą się, czym jest tempo oraz rytm. Będą wykonywać wiele ćwiczeń przy dźwiękach muzyki, by poznać te pojęcia nie tylko w teorii, ale też w praktyce. Aktywności warsztatowe będą okazją do poznania muzyki w zupełnie nowym ujęciu.

Prowadząca: mgr Anita Anna Wasilewska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy można wziąć płyn w rękę?
Podstawowe stany skupienia – stały, ciekły i gazowy – mogą okazać się zdradliwe i nas zaskoczyć. Na warsztatach studenci poznają je dokładnie i przetestują ich właściwości. Sprawdzą, czy na pewno każda ciecz jest płynna, przygotują ciecz nienewtonowską oraz przeprowadzą z jej użyciem kilka eksperymentów.

Prowadzący: Piotr Dzwoniarek
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak działa drukarka 3D?
Studenci będą mieli okazję zobaczyć z bliska drukarkę 3D i przekonać się, jak działa. Dowiedzą się, że wydrukować można nie tylko małe przedmioty, ale też te ogromne - specjalne do tego przygotowane maszyny potrafią wydrukować nawet dom! Podczas aktywności warsztatowych dzieci sprawdzą, jak w warunkach domowych odtworzyć działania profesjonalnych drukarek 3D.

Prowadzący: mgr inż. Remigiusz Nowacki
Czas trwania: 60 minut

Blok IV (13 kwietnia - 15 czerwca)

Wykład: Jak złapać złodzieja?
Nawet jeśli złodziej wymknął się z miejsca przestępstwa, policja może wykorzystać wiele sposobów, by go odnaleźć. Na wykładzie kończącym rok akademicki studenci poznają najważniejsze z nich. Pani oficer policji opowie, jak podczas śledztwa wykorzystuje się portret pamięciowy i po co zbiera się odciski palców od osób, które nie są podejrzane. Dzieci dowiedzą się, jak mogą domowym sposobem zebrać odciski palców od wszystkich członków swojej rodziny.

Prowadząca: mł. insp. Małgorzata Sokołowska
Czas trwania: 35 minut
Warsztaty: Skąd się bierze miód?
Studenci odkryją bogaty świat pszczół. Dowiedzą się, jakie znaczenie mają pszczoły dla środowiska oraz jak ludzie mogą korzystać z ich pracy. Poznają również cały roczny cykl życia pszczół oraz nauczą się, jak odróżniać sztuczny miód od prawdziwego i rozpoznawać różne rodzaje miodu.

Prowadzący: mgr inż. Mateusz Roguski, mgr inż. Wiktor Bendowski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego kichamy?
Dlaczego człowiek w czasie przeziębienia ma katar i zaczyna kichać? I dlaczego tak ważne jest, by w trakcie kichania zasłaniać buzię? Odpowiedzi na te pytania dzieci poszukają podczas aktywności warsztatowych. Będą miały okazję zasięgnąć wiedzy prosto od specjalisty w dziedzinie medycyny - lekarza.

Prowadząca: mgr Iga Siek
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co ćwiczyć, by zostać aktorem?
Studenci w trakcie warsztatów poznają wiele ćwiczeń aktorskich. Dowiedzą się zarówno, jak pracować ze swoim ciałem, jak i z głosem. Spróbują także swoich sił w improwizacji, nie tylko komediowej.

Prowadząca: Izabela Markiewicz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak osoby niewidome widzą świat?
Osoby niewidome na co dzień muszą polegać na zmysłach innych niż wzrok - węchu, smaku, dotyku, słuchu. Na zajęciach studenci sprawdzą, jak można alternatywnie poznawać świat innymi zmysłami - odkryją nie tylko jego kolory, ale też dźwięki, zapachy, smaki i kształty. Dowiedzą się również, że osobie niewidomej można na pożegnanie powiedzieć "do widzenia" i wcale nie będzie to faux pas.

Prowadzący: Fundacja CEDUNIS
Czas trwania: 60 minut