Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
Studia stacjonarne dla dzieci w wieku 8 - 9 lat (roczniki 2014, 2015)

Inspiracje | Warszawa

Inspiracje to: 16 warsztatów naukowych, 2 warsztaty kompetencyjne i 2 wykłady

Blok I (9 września - 28 października)

Wykład: Dlaczego na Marsie nie ma wody?
Kiedy pierwszy człowiek postawi stopę na Marsie? Organizmy potrzebują do życia stabilnych warunków, źródła energii i ciepłej wody. Czy takie warunki odnajdujemy na tej czerwonej, zmarzniętej pustyni? Nasi studenci wraz z prowadzącą sprawdzą to eksperymentalnie podczas wykładu!

Prowadząca: dr Natalia Zalewska
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Jak mieszkają owady?
W trakcie warsztatów studenci będą mieli okazję zobaczyć przykłady budowli stworzonych przez owady oraz odkryć, które z nich są inspiracją dla współczesnych inżynierów. Podczas pracy grupowej dzieci rozwiną swoją kreatywność i zbudują własny ,,hotelik" dla samotniczych pszczół.

Prowadzący: dr inż. Kornelia Kucharska, mgr Dariusz Kucharski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak czujemy muzykę?
Wykonując proste aktywności rytmiczne przy dźwiękach muzyki, studenci sprawdzą, czym jest puls oraz jak porządkuje go metrum. Będą mieli szansę zaobserwować, że odczuwanie muzyki i wyrażanie jej w ruchu jest bardzo indywidualne.

Prowadząca: mgr Paulina Chmurska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego kula kąpielowa musuje?
Wykonując eksperymenty chemiczne, uczestnicy będą trenować myślenie naukowe. Zastanowią się, jak mogą wykorzystać sodę do stworzenia kul kąpielowych oraz sprawdzą, jakie właściwości sody odpowiadają za generowane przez kule liczne bąbelki.

Prowadząca: dr Aldona Jelińska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy rośliny lubią sól?
Studenci zapoznają się z bioindykatorami, czyli organizmami, których obecność mówi nam bardzo dużo o miejscu, w którym mieszkają. Uczestnicy dowiedzą się, czym są porosty i dlaczego raczej nie spotkamy ich w mieście, a także sprawdzą eksperymentalnie, czy rośliny lubią sól.

Prowadząca: mgr inż. Marta Melon
Czas trwania: 60 minut

Blok II (4 listopada - 3 lutego)

Warsztaty: O czym mówi smutek?
Studenci rozwiną swoją inteligencję emocjonalną, przyglądając się sposobom reagowania na smutek oraz metodom radzenia sobie z tą emocją. Odkryją, co najczęściej sprawia, że czują się smutni oraz nauczą się o tym opowiadać.

Prowadzący: mgr Marcin Poncyliusz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak niewidomi grają w piłkę?
Uczestnicząc w aktywnościach ruchowych studenci zbadają, jakimi sposobami można dostosować otoczenie oraz reguły gier zespołowych do potrzeb osób niewidomych, aby umożliwić im aktywność fizyczną. Wspólnie zagrają w goalball, grę drużynową dla osób niewidomych i słabowidzących.

Prowadzący: mgr Monika Roman
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak czytać mapy skarbów?
Na zajęciach uczestnicy będą trenować logiczne myślenie oraz sprawdzą, czy uda im się odczytać zagubioną setki lat temu mapę skarbów. Poznają uniwersalne na całym świecie oznaczenia kartograficzne, a dzięki wyjaśnieniu pojęcia skali, nauczą się przeliczać odległości rzeczywiste.

Prowadząca: mgr Anna Gurba
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co się dzieje ze starymi ubraniami?
Dzieci odkryją, w jaki sposób mogą dać drugie życie starej koszulce, by ocalić ubrania przed lądowaniem na wysypisku śmieci. Wcielając się w rolę projektantów odzieży, rozwiną swój twórczy potencjał, udoskonalą umiejętności manualne, a przede wszystkim odświeżą garderobę.

Prowadząca: Agata Maciejewska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy mogę zobaczyć swoje DNA?
Studenci wcielą się w rolę badaczy, którzy przeprowadzą próbę izolacji własnego DNA. Dowiedzą się, jakie informacje są w nim zapisane. Rozwiną przy tym umiejętność naukowego myślenia.

Prowadzące: mgr Joanna Oberska, mgr Martyna Michniowska 
Czas trwania: 60 minut

Blok III (10 lutego - 6 kwietnia)

Warsztaty kompetencyjne: Na czym polega wstręt?
Warsztaty kompetencyjne pozwolą studentom rozwinąć inteligencję emocjonalną. Pracując w grupach dzieci zastanowią się nad tym, czym jest wstręt, do czego jest on nam potrzebny oraz jaką rolę odgrywają zmysły w powstawaniu tej nieprzyjemnej emocji.

Prowadzący: mgr Piotr Burkiewicz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy wszystkie zwierzęta widzą tak samo?
Wykonując różne zadania i aktywności dzieci sprawdzą, w jaki sposób widzą poszczególne gatunki zwierząt. Przekonają się, czy wzrok można oszukać i czy wszyscy ludzie widzą tak samo. Dowiedzą się również, jak zwierzęta wykorzystują iluzje optyczne.

Prowadząca: mgr Agnieszka Suszczyńska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Z czego składa się gleba?
Prowadząc obserwację pod binokularem, studenci poznają budowę i właściwości gleby. Zbudują własny profil glebowy oraz zastanowią się, dlaczego gleba jest ważna dla ludzi.

Prowadzący: dr Rafał Siuda
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak rozpoznać kłamstwo w internecie?
Warsztaty pozwolą studentom rozwinąć umiejętności krytycznego myślenia. Uczestnicy sięgną do źródeł informacji, przyglądając się, kto i po co tworzy fałszywe informacje. Poznają także najpopularniejsze sposoby manipulacji i wspólnie zastanowią się, jak fake newsy wpływają na nasze życie i... pokój na świecie.

Prowadząca: mgr Anna Jurkowiecka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy dżem i marmolada to to samo?
Studenci wcielą się w małych technologów żywności. Dokonując oceny sensorycznej produktów sprawdzą, czym różnią się od siebie dostępne w sklepach przetwory owocowe. Poznają kryteria, które bierze się pod uwagę przed ustaleniem ich finalnej receptury.

Prowadząca: dr inż. Justyna Szczepańska
Czas trwania: 60 minut

Blok IV (13 kwietnia - 15 czerwca)

Wykład: Skąd wiadomo kiedy będzie słońce, a kiedy deszcz?
Podczas wykładu studenci poznają przyrządy pomiarowe służące do pomiaru temperatury, ciśnienia, poziomu opadów deszczu i wiele innych. Dowiedzą się, co dzieje się z zebranymi w ten sposób danymi oraz jak powstaje prognoza pogody. Każdy uczestnik będzie miał też niepowtarzalną okazję zobaczyć z bliska, jak wyglądają narzędzia niezbędne do pomiarów pogody.

Prowadząca: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Dlaczego szkło nie przemaka?
Uczestnicy sprawdzą, dlaczego niektóre z materiałów przepuszczają wodę, a inne nie oraz jak zbudowane są nieprzemakalne materiały. Obserwując pod mikroskopem różne tworzywa, dowiedzą się, czym jest porowatość. Czy możemy sprawić, aby kartka papieru nie przepuszczała wody? Tak - i dzieci przetestują to na zajęciach.

Prowadząca: dr Agnieszka Brojanowska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak zrobić zdjęcie bez aparatu?
Studenci poznają technikę zwaną luksografią. Z pomocą najróżniejszych przedmiotów i drobiazgów o różnej przepuszczalności światła stworzą autorskie fotografie, które wyłonią się z chemicznej kąpieli. Wywołane w ten sposób fotografie staną się niepowtarzalną i oryginalną pamiątką.

Prowadząca: Michalina Kacperak
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak tropić zwierzęta w mieście?
Podczas aktywnych poszukiwań w terenie dzieci wcielą się w tropicieli zwierząt. Przekonają się, jak wiele cennych informacji o ich życiu można wyczytać z odkrytych śladów. Będą mieli okazję przyjrzeć się śladom oraz tropom pozostawionym przez dzikich współmieszkańców naszego miasta.

Prowadząca: mgr Agata Beliniak
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak tańczą wojownicy?
Wykonując akrobacje i kopnięcia, studenci sprawdzą, ile energii może wyzwolić ruch, muzyka i śpiew. Dowiedzą się, kto wymyślił Capoeirę i z jakich elementów składa się ta sztuka walki i tańca. Ruchowa forma warsztatów pozwoli dzieciom wzmocnić siłę oraz poprawić zwinność.

Prowadzący: Capoeira UNICAR Warszawa
Czas trwania: 60 minut