Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
Naukowe zajęcia dla dzieci w wieku 8-9 lat (roczniki 2017, 2016)

Inspiracje | Warszawa

Myślę samodzielnie – to fajne!

Inspiracje to kierunek dla 8- i 9-latków, którzy zadają pytania i chcą wiedzieć więcej!

Każde zajęcia to praktyczne odkrywanie świata, bo działamy metodą pytań i doświadczeń. Dzieci wraz z naukowcami i ekspertami poszukują odpowiedzi na najróżniejsze pytania. Badają, analizują, wykonują doświadczenia, by samodzielnie wyciągnąć wnioski i zrozumieć nurtujące zagadnienia.

Zobacz wszystkie tematy, jakie przygotowaliśmy dla małych studentów!

Blok I

Wykład: Skąd ptaki wiedzą, dokąd lecieć?
Skąd słowik wie, że w Polsce będzie zima, jeśli nigdy tu nie był o tej porze roku? I dlaczego decyduje się odlecieć? Podczas wykładu studenci poznają odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące migracji ptaków. Dowiedzą się też, jak można zbadać trasy ich przelotów i gdzie trzeba pojechać, żeby zobaczyć wędrówkę ptaków na własne oczy.

Prowadzący: dr inż. Jarosław Nowakowski
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Jak się chodzi po ścianie?
Na warsztatach poświęconych wspinaczce sportowej studenci sprawdzą swoją przyczepność i dowiedzą się, jak dotrzeć na szczyt ścianki. Zobaczą, czy po każdej powierzchni można równie łatwo się wspinać i jak najlepiej się do tego zabrać. Przejdą też szkolenie asekuracyjne pod okiem zawodowych trenerów.

Prowadzący: Marek Fliśnik, Gniewomir Czarnecki
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego jabłka mają pestki?
Czy każda roślina wytwarza nasiona? Czy patrząc na ziarno, możemy przewidzieć, co z niego wyrośnie? Podczas wizyty w Spółdzielczej Farmie MOST na Siekierkach studenci zobaczą zarówno rośliny uprawne, takie jak dynie, jabłonie czy ogórki, ale także dzikie krzewy. Obejrzą ich owoce i sprawdzą, czym się od siebie różnią oraz jakie techniki rozsiewania wykorzystują konkretne gatunki. Zbiorą i porównają różne nasiona, dzięki czemu przekonają się, czy można z nich wnioskować o przyszłym kształcie roślin.

Prowadzącą: dr Agnieszka Chołuj, dr Magdalena Oprządek
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Ile jest gwiazd na niebie?
Czy wszystko da się policzyć? Co ułatwia nam liczenie, a co utrudnia? Na warsztatach studenci poszukają sposobów na szybkie sprawdzenie, ile elementów mogą mieć w przybliżeniu grupy, takie jak gwiazdy czy ziarenka piasku. Podczas zespołowej gry dowiedzą się też, co to znaczy ograniczyć coś „z dołu” albo „z góry” i jak takie szacowanie pomaga w rozwiązywaniu ciekawych zagadek, a także czy niedokładne dane mogą nam coś powiedzieć o świecie.

Prowadzący: Michał Stachurski
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Co jest po drugiej stronie lustra?
Podczas warsztatu studenci dowiedzą się, czym jest lustro weneckie i jakie ma unikalne właściwości. Poznają różnicę między lustrem weneckim a zwykłym lustrem. Dowiedzą się także, dlaczego jest stosowane w różnych dziedzinach, takich jak astronomia czy technika. Będą eksperymentować z jego działaniem i na własne oczy zobaczą, jak wpływa na obraz i jakie ma zastosowanie.

Prowadzi: Studenckie Koło Inżynierii Fotonicznej PW
Czas trwania: 60 minut

Blok II

Warsztaty: Czy krew może być niebieska?
Wszyscy wiemy, że krew jest czerwona, ale czy może mieć też inne kolory? Na warsztatach studenci dowiedzą się, z czego składa się krew i jakie funkcje mają jej elementy, a także, czy krew człowieka różni się od krwi zwierząt.

Prowadząca: lek. Klaudia Zielonka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego dinozaury zamieniają się w kamienie?
Czym są skamieniałości? Podczas warsztatów studenci poznają i odtworzą proces ich powstawania, a gotowe modele skamielin zabiorą ze sobą do domu. Obejrzą prawdziwe szczątki prehistorycznych stworzeń i dowiedzą się, do kogo należały.

Prowadząca: mgr inż. Sara Mandera
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Z czego można ułożyć mozaikę?
Pierwsze mozaiki znane były już w starożytności. Wzory układano początkowo z kamieni, z czasem zaczęto wykorzystywać przeróżne materiały np. złoto. A czy da się zrobić mozaikę z potłuczonej ceramiki? Podczas warsztatów plastycznych studenci dowiedzą się, jak dopasowywać do siebie kolejne fragmenty tego materiału i na stałe je ze sobą łączyć. Poćwiczą swoją sprawność manualną, ale i kreatywność w łączeniu kolorów i faktur. Gotowe mozaiki zabiorą ze sobą do domu.

Prowadzącą: Mira Żmij, Szymon Nidez Stefaniak
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak wygląda dźwięk?
Widzimy głośniki, słuchawki, instrumenty muzyczne, ale czy można zobaczyć odgłosy, które się z nich wydobywają? Czy zawsze wyglądają tak samo? Podczas warsztatów z fizyki studenci skorzystają z balonów, kamertonu i wody, by na własne oczy zobaczyć fale dźwiękowe.

Prowadząca: mgr inż. Klaudia Pachulska
Czas trwania: 60 minut

Blok III

Warsztaty: Jak się gra w ultimate frisbee?
Czy istnieje sport, w którym nie ma sędziego, a dziewczyny i chłopaki zawsze grają razem? Takie właśnie są zasady ultimate frisbee! Podczas warsztatów z trenerami warszawskiej drużyny SkyThis studenci poćwiczą nie tylko bieganie i rzucanie dyskiem, ale też międzydrużynową współpracę.

Prowadzący: Mateusz Dyda, Ewa Bańbuła-Dyda
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego rakieta lata?
Dlaczego rakiety latają, mimo że nie mają skrzydeł? Studenci będą mieli okazję doświadczyć zjawiska odrzutu i zobaczyć rzeczywiste pociski rakietowe. Podczas warsztatów naukowych dowiedzą się, jak działa silnik rakietowy i skonstruują własny model małej rakiety.

Prowadzący: Sylwia Kozłowska, Maciej Kołodziej, Przemysław Woźniak, Krzysztof Wacko 
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy mogę być bohaterem komiksu?
Czy trzeba być Batmanem albo Wonder Woman, żeby znaleźć się na kartkach komiksu? Podczas warsztatów z profesjonalną rysowniczką studenci zamienią się w komiksiarzy i komiksiarki. Po ćwiczeniach na pobudzenie kreatywności przeleją na papier własne historie. Nie trzeba umieć rysować!

Prowadząca: Anna Krztoń 
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak się produkuje leki?
Czy leki działają inaczej w formie żelka niż w formie kapsułki? Jak przygotować ich składniki, aby działały szybko i znajdowały w ciele drogę do chorych miejsc? Studenci dowiedzą się tego na warsztatach, podczas których, pod okiem farmaceutki, przygotują też leczniczy syrop.

Prowadząca: mgr Barbara Owczarek
Czas trwania: 60 minut

Blok IV

Warsztaty: Dlaczego ogórki kisną?
Dlaczego kiszony ogórek nie smakuje tak, jak świeży? Jak długo można go przechowywać i czy może się zepsuć? Na warsztatach studenci dowiedzą się, co odpowiada za kwaśny smak kiszonek i zbadają pod tym kątem prawdziwe produkty spożywcze.

Prowadząca: mgr Anna Zdanowicz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak działa fontanna?
Czy płyn można ścisnąć? Na warsztatach studenci zbadają zjawisko ciśnienia i dowiedzą się, co zrobić, żeby woda mogła płynąć nawet pod górę. Samodzielnie zbudują własny model fontanny, wykorzystując zdobytą wiedzę.

Prowadząca: dr inż. Anna Sosnowska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy Żydzi obchodzą Wielkanoc?
Czy Chanuka to „żydowska Gwiazdka”? Za kogo można się przebrać na bal purimowy? Podczas zajęć studenci poznają żydowskie święta, dowiedzą się, według jakiego kalendarza wyznacza się ich daty i w jaki sposób są obchodzone. Będzie można zagrać w drejdla, wykonać talerz sederowy na święto Pesach oraz przygotować purimowy spektakl.

Prowadząca: Anna Darewska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego 2+2=4?
Po co są nam zasady? Czy wszędzie panują takie same reguły? Podczas warsztatów studenci zbadają rolę zasad w matematyce. Wykonają różne operacje na liczbach naturalnych i dowiedzą się, czy 2+2 może równać się 1.

Prowadzący: Patryk Greszta
Czas trwania: 60 minut
Wykład: Czym zajmuje się robot w kosmosie?
Co powinien umieć robot, którego zadaniem jest podróż poza ziemską orbitę? Podczas wykładu studenci zapoznają się z projektem prawdziwego marsjańskiego łazika i dowiedzą się, jakie narzędzia wykorzystuje do badań odległych planet.

Prowadząca: Justyna Pelc
Czas trwania: 45 minut

Dlaczego rodzice wybierają naukowe zajęcia na Uniwersytecie Dzieci?

Uniwersytet Dzieci to dla ich dzieci:
  • nowoczesna edukacja – dzieci uczą się przez działanie, eksperymentowanie i samodzielne wyciąganie wniosków,
  • niebanalne doświadczenia w inspirujących miejscach – laboratoria, uczelnie, pracownie, siedziby firm i inne niedostępne na co dzień przestrzenie,
  • wszechstronny rozwój – krytyczne myślenie, elastyczność, współpraca, twórczość, poznawanie i wyrażanie emocji,
  • wsparcie pasji i naturalnej ciekawości – dzieci poznają różne dziedziny nauki i szukają własnych zainteresowań,
  • bezpieczna i akceptująca atmosfera – idealna dla dzieci nieśmiałych, które dzięki spokojnemu tempu i życzliwemu prowadzeniu zyskują pewność siebie,
  • nauka przez zabawę i działanie w grupie – dzieci uczą się przez zabawy i współpracę w grupie rówieśników.

To co, ruszamy w naukową przygodę?
„Wróciliśmy któregoś dnia do domu z fiolką, z której było wyizolowane DNA banana. No nie ma takich innych zajęć. To jest naprawdę wyjątkowe. To jest oferta nieprzeciętna!”.