Studia stacjonarne dla dzieci w wieku 8 - 9 lat (roczniki 2015, 2016)
Inspiracje | Kraków
Inspiracje to: 16 warsztatów naukowych i 2 wykłady.
Blok I (7 września - 26 października)
Wykład: Czy orkiestra może grać bez dyrygenta?
Wykład dyrektora Opery Krakowskiej przybliży dzieciom kulisy powstawania spektakli operowych. Studenci dowiedzą się, jaką rolę w orkiestrze odgrywa dyrygent i jak wygląda jego współpraca z zespołem. Poznanie i posłuchanie muzyki klasycznej pozwoli dzieciom rozwinąć wrażliwość artystyczną.
Czym jest świadome dokarmianie zwierząt? Czy na pewno robimy to tylko wtedy, gdy jest śnieg i mróz? Podczas warsztatów zostaną przeprowadzone doświadczenia, pokazujące, jakie przekąski są odpowiednie dla określonych gatunków zwierząt. Dzieciom na zajęciach towarzyszyć będą żywe ptaki.
Prowadzi: Fundacja Peruna Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak porusza się poduszkowiec?
Czy wiesz, że istnieje pojazd, który może przemieszczać się zarówno po wodzie, jak i po lądzie oraz lodzie? Mowa o poduszkowcu. Podczas zajęć konstruktorskich dzieci wykonają jego modele oraz wymyślą udoskonalone rozwiązania dla swoich pojazdów.
Prowadząca: dr Iwona Nowak Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak samoloty ustawiają się na płycie lotniska?
Skąd samolot wie, gdzie ma się ustawić na płycie lotniska? Gdzie może zaparkować? Jak dużo samolotów jednocześnie oczekuje na swój lot? W Centrum Edukacji Lotniczej studenci poznają sekrety lotniska i poszukają odpowiedzi na te właśnie pytania. Dowiedzą się, jak wyglądają opisy oznaczeń płyty postojowej, zasady przydzielania miejsc postojowych oraz poznają charakterystykę różnych typów statków powietrznych.
Prowadzi: Centrum Edukacji Lotniczej Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: W co dawniej bawiły się dzieci?
Skakanie w gumę, podchody czy zośka to tylko część zabaw podwórkowych sprzed kilkunastu lub kilkudziesięciu lat. Podczas zajęć sportowych zaprosimy dzieci do wycieczki w przeszłość i zagramy w dawne gry.
Prowadzi: BF Gym Czas trwania: 60 minut
Blok II (16 listopada - 8 lutego)
Warsztaty: Dlaczego wulkany wybuchają?
W trakcie warsztatów geologicznych dzieci poznają typy wulkanów oraz zbudują ich modele. Uczestnicy będą mogli obejrzeć również różne rodzaje skał wulkanicznych oraz dowiedzą się, czym są magma i lawa.
Młodzi studenci doświadczą pracy scenografa. Podczas zajęć artystycznych rozwiną ekspresję twórczą i stworzą scenografię do wybranej sceny z filmu.
Prowadząca: Anna Wisz Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak projektowano piramidy?
Ślady tak zwanej złotej proporcji odnaleźć można już w budowlach powstałych w starożytności, np. w piramidzie Cheopsa czy Panteonie. Dzieci, odwołując się do zasad złotej proporcji oraz budując własne modele piramid, przekonają się, że w przyrodzie, architekturze i sztuce występują regularności.
Prowadząca: Beata Czernecka Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak pracowali ludzie w średniowiecznym mieście?
Studenci będą poznawać zasady, jakie panowały w średniowiecznych miastach. Wcielą się w mistrzów cechów rzemieślniczych i wspólnie odtworzą organizację dawnego miasta, ucząc się zorganizowanej współpracy z jego innymi mieszkańcami.
Warsztaty: Czy coca-cola kosztuje tyle samo w każdym kraju?
Studenci, pracując w grupach, poznają definicję waluty oraz dokonają prostych przeliczeń walutowych. Dowiedzą się, że jej wartość jest zmienna. Porównają również ze sobą waluty z różnych stron świata.
Poprzez udział w aktywnościach dzieci zdobędą informacje na temat mózgu: jego koloru, kształtu i struktury. Pogłębią również ogólną wiedzę o anatomii człowieka. Podczas zabaw ruchowych dowiedzą się, w jaki sposób przesyłany jest sygnał z mózgu do pozostałych części ciała.
Wcielając się w role naukowców, dzieci dowiedzą się, jakie są składniki mleka kobiecego oraz mleka mam innych gatunków zwierząt - kangura, foki i krowy. Obejrzą je pod mikroskopem. Przygotują również „przepisy na mleko mamy” dla niemowląt w różnym wieku, a następnie sami odtworzą jego formułę.
W trakcie zajęć sportowych dzieci wezmą udział w różnych doświadczeniach ruchowych. Przy pomocy prowadzącego dokonają pomiarów podstawowych funkcji życiowych, aby ocenić, co dzieje się z organizmem podczas aktywności fizycznych.
Studenci, wcielając się w role architektów, zaprojektują i wykonają makiety placów zabaw. Dowiedzą się, czym powinny charakteryzować się idealnie rozpisane przestrzenie przeznaczone dla dzieci, aby w naturalny sposób, poprzez zabawę, stymulowały je do rozwoju.
Studenci dokładnie przyjrzą się budowie wewnętrznej kryształów w specjalistycznej pracowni Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH. Samodzielnie wykonają modele komórki chlorku sodu.
Prowadząca: dr inż. Sylwia Zelek-Pogudz Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Kto tworzy plakaty?
Przy użyciu różnorodnych technik malarskich dzieci zaprojektują własny plakat. Dowiedzą się, jakie informacje i elementy graficzne powinien zawierać, aby przykuwał uwagę odbiorcy. Poznają również najciekawsze prace różnych plakacistów.
Prowadząca: dr Monika Chrabąszcz-Tarkowska Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Ile mrówek jest w mrowisku?
Pracując z żywymi okazami mrówek, studenci zbadają podział ról w mrówczej rodzinie. Na modelu zobaczą, jak zorganizowane jest mrowisko i jak wygląda podział zadań wśród mieszkańców tego gniazda.
Wykład: Jak zobaczyć to, co wydaje się niewidzialne?
Czy czysta kartka jest na pewno pusta? Czy zapisane na niej wiadomości możemy uczynić niewidocznymi? W trakcie wykładu dzieci zobaczą proste doświadczenia chemiczne, pozwalające ukryć zapisane już informacje oraz odczytać te, które pozostają niewidoczne.