Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
Studia stacjonarne dla dzieci w wieku 8 - 9 lat (roczniki 2014, 2015)

Inspiracje | Kraków

Inspiracje to: 16 warsztatów naukowych, 2 warsztaty kompetencyjne i 2 wykłady

Blok I (9 września - 28 października)

Wykład: Czy ryby piją wodę?
Czy są inne sposoby na przyjmowanie płynów przez zwierzęta, niż picie? Wykład opowie o zwyczajach zwierząt związanych z piciem wody. Słuchacze poznają specyfikę różnych środowisk życia: słonych mórz, słodkowodnych rzek, lodowych pustkowi i gorących pustyń. Dowiedzą się, jak radzą sobie z piciem mieszkające w nich zwierzęta.

Prowadzący: dr Piotr Klepacki
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Jak zrozumieć się bez słów?
Podczas warsztatów studenci nauczą się niewerbalnego przekazywania prostych informacji i przedstawiania się w języku migowym. Zostanie im przybliżona kultura osób głuchych. Dzięki temu lepiej zrozumieją potrzeby osób, które komunikują się w inny sposób.

Prowadzący: Fundacja Grupa MIGAWKI
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy jeden głos może coś zmienić?
Zajęcia przybliżą studentom temat społeczeństwa obywatelskiego. Dzieci dowiedzą się, czy jako obywatele mogą aktywnie działać w swoim najbliższym otoczeniu i czy mają wpływ na wspólnotę, w której żyją. Wcielając się w różne role sprawdzą, jakie istnieją opcje partycypacji w decyzjach dotyczących miasta.

Prowadząca: Katarzyna Wychowaniec
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak tańczą wojownicy?
Na warsztatach studenci poznają historię brazylijskiej sztuki walki Capoeira. Dzieci nauczą się podstawowych ruchów tej fascynującej sztuki przy dźwiękach brazylijskiej muzyki granej na żywo na instrumentach.

Prowadzący: Julia Niewola-Staszkowska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak rozpoznać fałszywą wiadomość?
Uczestnicy dowiedzą się, kto i w jakim celu tworzy fałszywe informacje oraz jak możemy skutecznie je rozpoznawać w mediach. Dzieci zapoznają się z zasadami funkcjonowania globalnego rynku informacji oraz ruszą na poszukiwanie fake newsów i ich źródeł.

Prowadzący: dr hab. Grzegorz Ptaszek
Czas trwania: 60 minut

Blok II (4 listopada - 20 stycznia)

Warsztaty kompetencyjne: O czym mówi smutek?
Na zajęciach kompetencyjnych dzieci przyjrzą się sposobom reagowania na smutek oraz metodom radzenia sobie z tą emocją. Dzięki pracy w grupach rozwiną umiejętności budowania relacji z innymi.

Prowadząca: Dobrawa Branicka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Iloma piłkami mogę podrzucić?
Czas na odrobinę akrobacji! Podczas zajęć cyrkowych dzieci poćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową. Będą trenowały kręcenie talerzykami, żonglowanie, chodzenie na szczudłach i po linie.

Prowadzący: Piotr Krawczyk
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czym są enzymy?
Podczas doświadczeń laboratoryjnych dzieci zobaczą, w jaki sposób różne substancje pokarmowe są rozkładane w ludzkim przewodzie pokarmowym. Następnie będą badać występowanie cukrów w pokarmach oraz ich trawienie w ślinie.

Prowadząca: dr hab. Anna Michalak
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego ocalamy dzieła sztuki?
Każdy uczestnik wcieli się w rolę konserwatora i wykończy specjalną techniką swój kawałek dzieła sztuki. Dowie się dzięki temu, jakie zadania ma konserwator dzieł sztuki oraz z jakich technik i narzędzi korzysta podczas odnawiania starych rzeźb, obrazów czy malowideł naściennych.

Prowadząca: Aleksandra Leboda
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak grać, żeby wygrać?
Studenci sprawdzą swoje umiejętności w grach strategicznych, poznając metody (lub ich brak) na to, aby wygrać. Dowiedzą się tym samym, jaki związek z grami i tworzeniem strategii ma matematyka.

Prowadząca: Beata Czernecka
Czas trwania: 60 minut

Blok III (27 stycznia - 6 kwietnia)

Warsztaty kompetencyjne: Na czym polega wstręt?
Warsztaty kompetencyjne pozwolą studentom rozwinąć inteligencję emocjonalną. Pracując w grupach uczestnicy zastanowią się nad tym, czym jest wstręt, czy jest on nam potrzebny i w jaki sposób oddziałuje na nasze zmysły.

Prowadząca: Anna Pactwa
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak chronić się przed burzą?
Studenci przyjrzą się dokładniej zjawisku wyładowań elektrycznych. Dzieci wykonają doświadczenie, podczas którego zaobserwują, jakie są skutki uderzenia pioruna w różne budynki i urządzenia elektroenergetyczne.

Prowadzący: dr inż. Mariusz Benesz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak coś zmierzyć bez linijki?
Uczestnicy będą trenować myślenie naukowe i wnioskowanie - dokonają pomiarów długości przy pomocy różnych części ciała oraz specjalistycznych narzędzi. Przekonają się, jak duży wpływ na dokładność wyników mają błędy w tworzeniu jednostek pomiarowych.

Prowadząca: Edyta Gazdowicz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak zrobić mural?
Przy użyciu wielu technik malarskich, dzieci stworzą projekt muralu. Dowiedzą się, czym jest sztuka malarstwa ściennego i do wyrażenia jakich treści używają jej współczesni artyści.

Prowadząca: Svietlana Biletnicova
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy komórki ludzkie mogą żyć poza organizmem człowieka?
Na zajęciach dzieci poznają różne typy komórek ludzkich pod kątem ich budowy i funkcji. Będą oglądać je pod mikroskopami i wykonają eksperyment, aby sprawdzić, czy ludzkie komórki są w stanie przeżyć poza organizmem człowieka.

Prowadząca: dr Magdalena Surman
Czas trwania: 60 minut

Blok IV (13 kwietnia - 15 czerwca)

Wykład: Kim są politycy?
Wykład przybliży dzieciom mechanizm funkcjonowania państwa i władzy publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych osób w państwie, tj. prezydenta RP, marszałka sejmu, premiera, a także władzy samorządowej. Studenci zastanawiać się będą, czym zajmuje się sejm i gdzie zapadają najważniejsze decyzje w państwie.

Prowadzący: dr Jakub Kwaśny
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Jak przedsiębiorstwa pomagają ludziom?
Wcielając się w rolę przedsiębiorców, studenci przekonają się, czy społeczeństwo może funkcjonować bez specjalistycznych firm, np. przedsiębiorstw komunalnych lub piekarni. Przedyskutują także, jaki wpływ na ludzi i środowisko mają działające na dużą skalę firmy.

Prowadzący: dr inż. Sylwia Bednarek, Monika Chełmecka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy można żyć bez kręgosłupa?
Warsztaty terenowe pozwolą studentom z bliska przyjrzeć się stawonogom, ich budowie i środowisku, w którym żyją. Dzieci będą odławiać stawonogi z natury za pomocą specjalistycznego sprzętu. Dowiedzą się, czym odżywiają się te niezwykłe zwierzęta i czy są niebezpieczne.

Prowadzący: mgr inż. Patrycjusz Nowik
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Ilu strażaków gasi pożar?
Studenci odwiedzą Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Straży Pożarnej. Podczas jej zwiedzania zobaczą wóz strażacki oraz podstawowowe sprzęty gaśnicze. Dowiedzą się, ile czasu zajmuje strażakom wyjazd na akcję od momentu zgłoszenia, ile trwa gaszenie pożaru oraz jak dużo osób jest do tego potrzebnych.

Prowadzący: Łukasz Bednarczyk
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak powstają skamieniałości?
Spacerując po wystawie w Centrum Edukacji Przyrodniczej, studenci zobaczą i dotkną autentycznych skamieniałości sprzed milionów lat. Wcielą się w rolę paleontologa, by odkrywać i identyfikować skamieniałe rośliny i zwierzęta, a także wykonają replikę skamieniałości.

Prowadzący: dr Anna Zubek, Jadwiga Lorenc-Brudecka
Czas trwania: 60 minut