Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies
Studia stacjonarne dla dzieci w wieku 8 - 9 lat (roczniki 2015, 2016)

Inspiracje | Kraków

Inspiracje to: 16 warsztatów naukowych i 2 wykłady.

Blok I (7 września - 26 października)

Wykład: Czy orkiestra może grać bez dyrygenta?
Wykład dyrektora Opery Krakowskiej przybliży dzieciom kulisy powstawania spektakli operowych. Studenci dowiedzą się, jaką rolę w orkiestrze odgrywa dyrygent i jak wygląda jego współpraca z zespołem. Poznanie i posłuchanie muzyki klasycznej pozwoli dzieciom rozwinąć wrażliwość artystyczną.

Prowadzący: prof. dr hab. Piotr Sułkowski
Czas trwania: 45 minut
Warsztaty: Jak dokarmiać zimą zwierzęta?
Czym jest świadome dokarmianie zwierząt? Czy na pewno robimy to tylko wtedy, gdy jest śnieg i mróz? Podczas warsztatów zostaną przeprowadzone doświadczenia, pokazujące, jakie przekąski są odpowiednie dla określonych gatunków zwierząt. Dzieciom na zajęciach towarzyszyć będą żywe ptaki.

Prowadzi: Fundacja Peruna
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak porusza się poduszkowiec?
Czy wiesz, że istnieje pojazd, który może przemieszczać się zarówno po wodzie, jak i po lądzie oraz lodzie? Mowa o poduszkowcu. Podczas zajęć konstruktorskich dzieci wykonają jego modele oraz wymyślą udoskonalone rozwiązania dla swoich pojazdów.

Prowadząca: dr Iwona Nowak
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak samoloty ustawiają się na płycie lotniska?
Skąd samolot wie, gdzie ma się ustawić na płycie lotniska? Gdzie może zaparkować? Jak dużo samolotów jednocześnie oczekuje na swój lot? W Centrum Edukacji Lotniczej studenci poznają sekrety lotniska i poszukają odpowiedzi na te właśnie pytania. Dowiedzą się, jak wyglądają opisy oznaczeń płyty postojowej, zasady przydzielania miejsc postojowych oraz poznają charakterystykę różnych typów statków powietrznych.

Prowadzi: Centrum Edukacji Lotniczej
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: W co dawniej bawiły się dzieci?
Skakanie w gumę, podchody czy zośka to tylko część zabaw podwórkowych sprzed kilkunastu lub kilkudziesięciu lat. Podczas zajęć sportowych zaprosimy dzieci do wycieczki w przeszłość i zagramy w dawne gry.

Prowadzi: BF Gym
Czas trwania: 60 minut

Blok II (16 listopada - 8 lutego)

Warsztaty: Dlaczego wulkany wybuchają?
W trakcie warsztatów geologicznych dzieci poznają typy wulkanów oraz zbudują ich modele. Uczestnicy będą mogli obejrzeć również różne rodzaje skał wulkanicznych oraz dowiedzą się, czym są magma i lawa.

Prowadząca: dr inż. Marta Wróbel
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Kto tworzy scenografię do filmu?
Młodzi studenci doświadczą pracy scenografa. Podczas zajęć artystycznych rozwiną ekspresję twórczą i stworzą scenografię do wybranej sceny z filmu.

Prowadząca: Anna Wisz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak projektowano piramidy?
Ślady tak zwanej złotej proporcji odnaleźć można już w budowlach powstałych w starożytności, np. w piramidzie Cheopsa czy Panteonie. Dzieci, odwołując się do zasad złotej proporcji oraz budując własne modele piramid, przekonają się, że w przyrodzie, architekturze i sztuce występują regularności.

Prowadząca: Beata Czernecka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak pracowali ludzie w średniowiecznym mieście?
Studenci będą poznawać zasady, jakie panowały w średniowiecznych miastach. Wcielą się w mistrzów cechów rzemieślniczych i wspólnie odtworzą organizację dawnego miasta, ucząc się zorganizowanej współpracy z jego innymi mieszkańcami.

Prowadzący: dr hab. Wiktor Szymborski prof. UJ
Czas trwania: 60 minut

Blok III (15 lutego - 5 kwietnia)

Warsztaty: Czy coca-cola kosztuje tyle samo w każdym kraju?
Studenci, pracując w grupach, poznają definicję waluty oraz dokonają prostych przeliczeń walutowych. Dowiedzą się, że jej wartość jest zmienna. Porównają również ze sobą waluty z różnych stron świata.

Prowadzące: dr Sylwia Bednarek, mgr Monika Chełmecka
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Jak szybko pracuje mózg?
Poprzez udział w aktywnościach dzieci zdobędą informacje na temat mózgu: jego koloru, kształtu i struktury. Pogłębią również ogólną wiedzę o anatomii człowieka. Podczas zabaw ruchowych dowiedzą się, w jaki sposób przesyłany jest sygnał z mózgu do pozostałych części ciała.

Prowadząca: Marzena Rugieł
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Czy mleko zawsze ma kolor biały?
Wcielając się w role naukowców, dzieci dowiedzą się, jakie są składniki mleka kobiecego oraz mleka mam innych gatunków zwierząt - kangura, foki i krowy. Obejrzą je pod mikroskopem. Przygotują również „przepisy na mleko mamy” dla niemowląt w różnym wieku, a następnie sami odtworzą jego formułę.

Prowadząca: dr hab. Anna Ziomkiewicz-Wichary
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Dlaczego sport to samo zdrowie?
W trakcie zajęć sportowych dzieci wezmą udział w różnych doświadczeniach ruchowych. Przy pomocy prowadzącego dokonają pomiarów podstawowych funkcji życiowych, aby ocenić, co dzieje się z organizmem podczas aktywności fizycznych.

Prowadzący: Jakub Zięba
Czas trwania: 60 minut

Blok IV (12 kwietnia - 14 czerwca)

Warsztaty: Jak projektuje się place zabaw?
Studenci, wcielając się w role architektów, zaprojektują i wykonają makiety placów zabaw. Dowiedzą się, czym powinny charakteryzować się idealnie rozpisane przestrzenie przeznaczone dla dzieci, aby w naturalny sposób, poprzez zabawę, stymulowały je do rozwoju.

Prowadząca: dr Aleksandra Satława
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Z czego składają się kryształy?
Studenci dokładnie przyjrzą się budowie wewnętrznej kryształów w specjalistycznej pracowni Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH. Samodzielnie wykonają modele komórki chlorku sodu.

Prowadząca: dr inż. Sylwia Zelek-Pogudz
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Kto tworzy plakaty?
Przy użyciu różnorodnych technik malarskich dzieci zaprojektują własny plakat. Dowiedzą się, jakie informacje i elementy graficzne powinien zawierać, aby przykuwał uwagę odbiorcy. Poznają również najciekawsze prace różnych plakacistów.

Prowadząca: dr Monika Chrabąszcz-Tarkowska
Czas trwania: 60 minut
Warsztaty: Ile mrówek jest w mrowisku?
Pracując z żywymi okazami mrówek, studenci zbadają podział ról w mrówczej rodzinie. Na modelu zobaczą, jak zorganizowane jest mrowisko i jak wygląda podział zadań wśród mieszkańców tego gniazda.

Prowadzący: mgr Filip Turza
Czas trwania: 60 minut
Wykład: Jak zobaczyć to, co wydaje się niewidzialne?
Czy czysta kartka jest na pewno pusta? Czy zapisane na niej wiadomości możemy uczynić niewidocznymi? W trakcie wykładu dzieci zobaczą proste doświadczenia chemiczne, pozwalające ukryć zapisane już informacje oraz odczytać te, które pozostają niewidoczne.

Prowadząca: dr Małgorzata Krzeczkowska
Czas trwania: 60 minut