UDało się! Po dwuletniej przerwie wracamy na uczelnie wyższe. Cudownie jest znowu móc zaprosić małych studentów do tajemniczych uczelnianych sal i laboratoriów. Bardzo za tym tęskniliśmy!
Za nami pierwsze spotkania z dziećmi na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu, Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie czy Uniwersytecie Warszawskim. Sprawdź, jak wyglądała Wielka Inauguracja Roku 2022/23 na Uniwersytecie Dzieci.
Wykłady inauguracyjne w Krakowie
Dlaczego prąd kopie?
Studenci kierunku Odkrywanie (6-7 lat) z Krakowa szukali podczas wykładu odpowiedzi na pytania:
Co to jest prąd elektryczny?
Dlaczego prąd płynie przez jedne ciała, a przez inne nie?
Czy da się przesyłać prąd bez kabli?
Nie zabrakło także eksperymentowania - prowadzący: Krzysztof Grochot, pokazywał, które substancje i przedmioty przewodzą prąd. A co wywołało największy entuzjazm dzieci? Oczywiście, gdy nasz ekspert zrobił lampkę z ogórka kiszonego! I w ten oto sposób udowodnił uczestnikom, że niektóre warzywa przewodzą prąd.
Czy w kuchni można stworzyć laboratorium?
W czasie wykładu dzieci z krakowskich Inspiracji (8-9 lat) dowiedziały się, jakie są wspólne cechy laboratorium chemicznego i kuchni. A jak się okazało jest ich całkiem sporo! Studenci poznali i przede wszystkim mogli obserwować różne reakcje chemiczne. Zostały one przeprowadzone z wykorzystaniem produktów, które każdy może znaleźć w swoim domu. Okazało się, że dzięki wywarowi z czerwonej kapusty możemy zbadać odczyn dowolnych składników.
Najlepsze zostawiliśmy oczywiście na koniec! Nasza naukowczyni - dr Małgorzata Krzeczkowska, przy pomocy małych asystentów, zaprezentowała eksplozję wulkanu. Dzieci były zachwycone!
Jak chemik może wykorzystać światło?
Podczas wykładu studenci kierunku Tematy (10-11 lat) z Krakowa dowiedzieli się, jak można wykorzystać światło w chemii do niszczenia drobnoustrojów. Poznali doświadczenia pokazujące, jak specjalnie pokryte powłoki mogą oddziaływać ze światłem, a nawet w wyniku reakcji chemicznej wytworzyli własne źródło światła!
Wykład poprowadził prof. dr hab. Wojciech Macyk, dziekan Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dziękujemy za inspirujące spotkanie!
Wykłady inauguracyjne w Warszawie
Jak wygląda praca w teatrze?
Ten wykład inauguracyjny dopiero przed nami! Studenci Odkrywania (6-7 lat) już 24 września wezmą udział w spotkaniu prowadzonym przez Roberta Drobniucha - dyrektora Teatru Lalek Guliwer i dowiedzą się:
Kto pracuje w teatrze?
Jak wygląda przygotowanie spektaklu?
Ile czasu zajmuje zbudowanie scenografii?
Czeka też na nich aktorska niespodzianka!
Czy sam muszę dbać o swoje zdrowie?
Spotkanie dla warszawskich studentów kierunku Inspiracje (8-9 lat) poprowadził Rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego - prof. dr hab. n. med. Zbigniew Gaciong. Dzieci dowiedziały się, jakie możliwości regeneracji ma nasz organizm, czy możemy żyć dłużej niż 100 lat i co nam służy, a co nie. Poznały także 4 proste rady, które skutecznie pozwolą im dbać o zdrowie: jedz mądrze, bądź aktywny, miej przyjaciół i cel na każdy dzień.
Studenci kierunku Tematy (10-11 lat) z Warszawy mieli okazję spotkać się w sali, w której 15 lat temu odbył się pierwszy wykład Uniwersytetu Dzieci - o kosmosie opowiadał wtedy prof. Stanisław Bajtlik.
Tym razem dzieci mogły posłuchać Rektora Uniwersytetu Warszawskiego - prof. dr hab. Alojzego Z. Nowaka, który zdradził, jak zostać ekonomistą i naukowcem. Okazało się, że najważniejsze to.... pasja, ciekawość, otwarty umysł - wszystko to, co jest sercem Uniwersytetu Dzieci.
Wykłady inauguracyjne we Wrocławiu
Jak powstają piosenki?
Najmłodsi wrocławscy studenci - kierunek Odkrywanie (6-7 lat), dowiedzieli się, jak wygląda studio nagraniowe, w którym powstają piosenki oraz jakie urządzenia się w nim znajdują. Dzieci, wspólnie z prowadzącą - piosenkarką Alicją Janosz, ułożyły piosenkę o Uniwersytecie Dzieci!
Wyobraźnia, przyroda, eksperymenty, ciekawość - to tylko niektóre słowa, które się w niej znalazły. Jesteśmy pod wrażeniem utworu, który powstał!
Skąd się bierze głód?
Podczas wykładu studenci kierunku Inspiracje (8-9 lat) z Wrocławia dowiedzieli się, który narząd odpowiada za uczucie głodu oraz które hormony biorą udział w procesie trawienia. Wykładowczyni - dr Anna Felińczak, pomogła im znaleźć odpowiedzi na pytania:
Kiedy czujemy głód?
Dlaczego czujemy głód?
Co najlepiej zjeść na śniadanie?
Dzieci wysłuchały także opowieści o eksperymencie, w którym badacz Washburn połknął balon i o wpływie tego doświadczenia na rozwój wiedzy z zakresu dietetyki. I prawdopodobnie wyszły z wykładu głodne! :) A to za sprawą oglądania ilustracji różnych potraw i słuchania odgłosów jedzenia chipsów - mamy nadzieję, że sobotni obiad został dzięki temu zjedzony w mig!
Czy ruch może rozwijać nasz umysł?
Wykład dla kierunku Tematy (10-11 lat) we Wrocławiu poprowadził Pan Prorektor Akademii Wychowania Fizycznego - dr Ireneusz Cichy. Studenci odkryli, jak wysiłek fizyczny wpływa na pracę umysłu. Dowiedzieli się, że przed aktywnością umysłową warto wybrać się na chociażby 20-minutowy spacer, który pobudza ośrodki w mózgu odpowiedzialne za sprawność intelektualną człowieka. Poznali także odpowiedzi na szereg pytań dotyczących aktywności sportowej ludzi w ich wieku.
Dzieci obejrzały również materiał video dotyczący piłek edukacyjnych Eduball, a także przebiegły “wirtualną trasę”, która miała na celu sprawdzenie ich koordynacji ruchowej. W końcu na wykładzie o ruchu nie mogło zabraknąć aktywności fizycznej!
Po wykładzie Pan Prorektor odpowiedział indywidualnie na pytania studentów dotyczące zajęć sportowych, treningów, a także profilaktyki zdrowotnej.
Cieszymy się, że razem otworzyliśmy nowy rok pełen ciekawości!
Dziękujemy naszym kochanym studentom, ich rodzicom, wolontariuszom i wspaniałym naukowcom i ekspertom, że wspólnie mogliśmy celebrować powrót na uczelnie wyższe! Tęskniliśmy za tą pozytywną energią, dziecięcymi uśmiechami i niekończącymi się pytaniami. To będzie dobry rok!