Mieliśmy przyjemność brać udział w konferencji „Edukacja (dla) przyszłości w dobie technologii AI” 19 kwietnia w Warszawie w salach Uniwersytetu SWPS.
Już od pierwszego wystąpienia – prof. Romana Cieśli, rektora SWPS – po panel dyskusyjny rektorów padały takie słowa klucze, jak: kreatywność, krytyczne myślenie, praca projektowa, praca zespołowa, umiejętność zadawania pytań. To umiejętności bardzo dobrze nam znane, bo od początku istnienia kształtujemy je w ramach programów Fundacji Uniwersytet Dzieci.
Prezeska Bogusława Łuka brała udział w panelu dyskusyjnym zatytułowanym „Kompetencje? Umiejętności? Wiedza?”. Oto kilka ważnych refleksji, które padły podczas panelu od jego uczestników:
Zadawanie pytań jako sposób na pracę w modelu ze sztuczną inteligencją i superwizje dla nauczycieli, aby wzmocnić ich pewność siebie i dać wsparcie w sytuacji dużych zmian, związanych z AI – dr Joanna Górecka.
Rola emocji i również zadawania pytań jako synonim myślenia i dochodzenia do prawdy, ale też umiejętność przygotowania uczniów/studentów do codziennego życia, przenosząc sprawdzone rozwiązania z organizacji (biznesowych czy społecznych) do funkcjonowania szkół – Bogusława Łuka.
Przyciąganie uwagi uczniów, które niczym „niesforne małpki” potrzebują atrakcyjnego bodźca, aby uzyskać koncentrację; ale też AI jako wsparcie dla nauczycieli, którzy mogą odzyskać czas związany np. ze sprawdzaniem prac czy tworzeniem ciekawych prezentacji. a koniec apel o to, aby nauczyciele i nauczycielki byli osobami, które nie generalizują, ale indywidualnie podchodzą do każdego z uczniów – Jan Bęczkowski.
Konieczność uczenia higieny cyfrowej, która w świecie AI staje się coraz ważniejsza w utrzymaniu zdrowia psychicznego. Uczenie i zwracanie uwagi na wagę utrzymywania relacji opartych na zaufaniu i wierze w autorytet – Alicja Balcerak.
Zadawanie sobie pytań, pełniąc rolę nauczyciela: co to znaczy być dobrą nauczycielką/nauczycielem w świecie AI odpowiadanie, że to praca nad postawą, praca z kompetencjami społecznymi (nie wiedza i nawet nie umiejętności) to praca na wartościach – dr Roland Zarzycki.
Konferencja zakończyła się panelem rektorów i refleksją nad koniecznością wymyślenia nowej strategii edukacji – nie przez polityków, jak ma to miejsce do tej pory, lecz przez właśnie uniwersytety. Padł także głos nauczycieli i dyrektorów o potrzebie wsparcia dzieci zdolnych i zapraszania ich na uczelnię. My, jako Uniwersytet Dzieci, świetnie na tę potrzebę odpowiadamy, organizując sobotnie warsztaty i wykłady i organizując spotkania z naukowcami dla klas szkolnych.
Całe wydarzenie było ciekawym i inspirującym doświadczeniem. AI juz jest obecna w edukacji i przyszłość dzieje się teraz – to najważniejszy wniosek płynący z konferencji. Powinniśmy wykorzystywać AI do kształtowania krytycznego myślenia i innych kompetencji, a także patrzeć na nią jako na potencjalną pomoc w swoich codziennych obowiązkach.
Wyjątkową wartością konferencji była obecność praktyków, czyli dyrektorów, nauczycieli oraz uczniów, którzy mówili o procesie oswajania i wykorzystania AI w swoich szkołach.
A dla naszej organizacji najważniejsze jest to, by dzieci mogły rozwijać swoje zainteresowania i aktywnie zdobywały wiedzę. Metoda Pytań i Doświadczeń, według której działamy w naszych projektach, umożliwia samodzielne eksperymentowanie i wnioskowanie. Jakich narzędzi do tego użyjemy – to już jest mniej ważne. Świat się zmienia, a technologię AI z powodzeniem możemy wykorzystywać w przyswajaniu nowych informacji i ułatwianiu sobie codzienności.