Dzieci lubią ciasteczka!

My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Dostępne ustawienia plików cookie:

sprawdź naszą politykę cookies

Czy w kuchni można stworzyć laboratorium?

Wykład
45 min
Wykłady
Przedmiot: Chemia
Miasto: Kraków
Czy wiesz, że z połączenia kuchni i laboratorium chemicznego powstała kuchnia molekularna? Wykorzystuje ona składniki w taki sposób, że wyciąga z nich pełny potencjał składników odżywczych.
Chemik patrzy na świat w szczególny sposób. Nie widzi “rzeczy”, lecz substancje, ciała stałe i ciecze… Ciekawe, czy chemik znalazłby coś interesującego dla siebie wśród smakołyków i innych produktów w kuchni?
Czy kucharz i chemik mają coś ze sobą wspólnego? Podczas wykładu dzieci dowiedzą się, dlaczego kuchnię można nazwać domowym laboratorium oraz co niezwykłego może wydarzyć się w szklance herbaty z cukrem. Czy to możliwe, że czujemy unoszący się zapach pieczonego ciasta dzięki procesom chemicznym? A może jest to przemiana fizyczna? Przepisy kulinarne i procesy, które dzieją się podczas gotowania są ciekawe dla chemika. On również ma swoje tajemne sposoby, wedle których przyrządza mikstury. W laboratorium używa podobnych do kuchennych specjalistycznych narzędzi.
W czasie wykładu dzieci dowiedzą się, co to jest substancja, jakie są jej rodzaje oraz co może stać się, jeżeli pewnego dnia substancja spotka inną substancję... Czy wszystkie spotkania kończą się tak samo? Może nie stanie się nic, ponieważ substancje zachowają spokój - każda z nich, zajęta sobą, nie zareaguje na drugą. A może dojdzie do wybuchu, pojawi się para i dym...? Zapraszamy na wykład do chemicznej kuchni.

Przed zajęciami

Szczegóły miejsca zajęć:
RECEPCJA: w głównym holu Wydziału Chemii UJ.
MAPA: https://goo.gl/maps/AhSRx4tuTwtt2ytXA
PARKING: pod Wydziałem Matematyki i Informatyki UJ, jednak nie gwarantujemy miejsc do parkowania, zalecamy przyjazd komunikacją miejską.
Informacje dodatkowe dla rodziców:
ODBIÓR: po zajęciach dzieci zostaną przyprowadzone na recepcję.
PUNKTUALNOŚĆ: przed wykładem będzie sprawdzana obecność oraz będą rozdawane indeksy i identyfikatory dla nowych studentów. Prosimy o przybycie 15-20 minut wcześniej.
Ze względu na organizację zajęć oraz odpowiedzialność organizatora za uczestników, prosimy o bezwzględnie punktualne odbieranie dzieci po zajęciach.
Zadanie przed:
Zastanów się, jakie czynności należy wykonać, aby ugotować ziemniaki.
Uwzględnij wszystkie działania i zapamiętaj je.

Po zajęciach

Zadanie po:
Wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładzie opowiedz rodzicom o wszystkich procesach, jakie zachodzą w trakcie przygotowania słodkiej herbaty z cytryną.