Nasz program stał się wyjątkową propozycją w skali kraju, ponieważ do przedmiotu zajęcia z wychowawcą nie istnieją założenia podstawy programowej i nie powstał do tej pory kompleksowy program, z którego mogliby korzystać nauczyciele.
Tymczasem godzina wychowawcza to doskonała przestrzeń do treningu kompetencji społecznych, wychowawca zaś jest osobą o szczególnym znaczeniu w całym tym procesie, która może zadbać o bezpieczną przestrzeń dla emocji uczniów.Praca w oparciu o scenariusze Fundacji, przygotowane we współpracy ze specjalistami, zapewnia komfort każdemu wychowawcy, także temu, który nie czuje się kompetentny w realizacji lekcji o emocjach.
–
Brak pewności siebie u nauczyciela obejmującego wychowawstwo nie powinien dziwić. Zwróćmy uwagę na to, jak wygląda przygotowanie do pełnienia tej roli. Na studiach, owszem, można dowiedzieć się, jak uczyć matematyki czy języka polskiego, ale nie istnieje (jeszcze) metodyka uczenia empatii bądź asertywności. Pomoc, jaką możemy zaproponować nauczycielom, jako fundacja zaangażowana w edukowanie dzieci, to nasze scenariusze lekcji, pełne pomysłów i aktualnej wiedzy do przeprowadzenia angażujących zajęć – opowiada Joanna Gulczyńska, dyrektorka Uniwersytetu Dzieci w Klasie.
Aż 99% nauczycieli wyraziło zadowolenie z udziału w projekcie. Zapytani o główne korzyści dla swojej pracy najczęściej wspominali o:
– wzbogaceniu swojego warsztatu pracy o nowe metody, techniki, narzędzia do pracy z uczniami;
– poszerzeniu swojej wiedzy w temacie zarządzania emocjami;
– wzmocnili więzi z wychowankami.
Wybrane opinie:
„Jako nauczyciel, który po raz pierwszy prowadzi godziny wychowawcze, zyskałam profesjonalne wsparcie w postaci scenariuszy i materiałów dydaktycznych. Program ten był nieocenioną bazą inspiracji do prowadzenia rozmów z młodzieżą. Zakres tematyczny lekcji pozwalał na dostosowanie tematyki do aktualnych problemów mojej klasy. Zapoznając się z materiałami, dokonywałam indywidualnej refleksji oraz rozwijałam swoje kompetencje w zakresie zarządzania emocjami”. – pani Dorota, szkoła podstawowa w Marcinowicach„Udział w programie pozwolił mi lepiej wspierać uczniów w radzeniu sobie z emocjami. Lepiej zrozumiałam ich emocje, potrzeby i problemy. Zbudowałam silniejsze relacje z wychowankami. Program dostarczył mi (ale też innym nauczycielom ze szkoły) narzędzia i metody pracy, które mogą być wykorzystane w codziennych sytuacjach wychowawczych. Dał mi również wiele inspiracji i motywacji do pracy. Zyskałam nowe materiały edukacyjne, scenariusze zajęć i pomysły na prowadzenie godzin wychowawczych”. – pani Monika, szkoła podstawowa w Więcławicach Starych