Dzieci lubią ciasteczka! My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Rozumiem. Zamknij!

Lista specjalizacji w semestrze wiosennym na rok 2020/2021 - kierunek Nauka do kwadratu w Olsztynie

CHOROBY CYWILIZACYJNE - temat przewodni wszystkich specjalizacji w semestrze wiosennym

Choroby cywilizacyjne są jednym z największych problemów zdrowotnych wielu państw, w tym także Polski. Z dotychczas przeprowadzonych badań naukowych wynika, że predyspozycje genetyczne w niewielkim stopniu mogą wpływać na rozwój choroby. Dużo większe znaczenie ma styl życia. Zachowania zdrowotne, determinujące styl życia to przede wszystkim niska aktywność fizyczna, dieta bogata w tłuszcze wysokoprzetworzone i cukry, ale także ciągle rosnące napięcie nerwowe i sytuacje stresowe. Do niedawna uważano, że choroby cywilizacyjne dotyczą tylko ludzi dorosłych i starszych. Niestety, coraz częściej rozpoznawane są u dzieci i młodzieży.

Jaki wpływ na życie ludzki mają choroby cywilizacyjne? Czy możliwe jest, aby zmniejszyć skalę występowania chorób?

Podczas semestru wiosennego studenci pochylą się nad problemem chorób cywilizacyjnych. Zbadają je z perspektywy chemii, genetyki, sztuki oraz architektury i w każdej z tych dziedzin poszukają sposobów ich rozwiązania.

Proponowane specjalizacje w semestrze wiosennym

Na kierunku Nauka do kwadratu student realizuje jedną specjalizację w ciągu jednego semestru. Poniżej propozycja specjalizacji w II semestrze:

1. Chemia analityczna
2. Genetyka
3. Dziennikarstwo radiowe
4. Street art
5. Architektura wnętrz

1. Chemia analityczna - analizujemy skład produktów spożywczych

Jedna z najgroźniejszych chorób cywilizacyjnych, na którą cierpi coraz więcej ludzi, to otyłość. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, iż problem otyłości dotyczy 400 mln, a nadwagi ponad 1,6 mld osób dorosłych na świecie. Główną przyczyną tej choroby, oprócz siedzącego trybu życia, jest spożywanie dużych ilości produktów z wysoką zawartością cukru.

Cukier to jedna z najbardziej i najszybciej uzależniających substancji. Poprzez jedzenie słodyczy sprawiamy, że poziom serotoniny (hormonu szczęścia) rośnie w zawrotnym tempie, a następnie szybko spada. To powoduje, że coraz częściej pozwalamy sobie na“ słodkie zachcianki”. 

Jak szybko uzależniamy się od słodyczy? Jakie substancje zawarte w produktach mają negatywny wpływ na organizm? Jakie składniki produktów spożywczych mogą wywoływać nietolerancję czy alergie pokarmowe?

Podczas trwania specjalizacji studenci w zespołach badawczych ocenią jakość produktów spożywczych, analizując zawarte w nich substancje. W czasie zajęć zapoznają się z nowoczesnymi, zautomatyzowanymi metodami analitycznymi. W początkowym etapie dokonają analizy informacji zawartych na opakowaniu. Następnie przejdą do porównywania składu produktów danego rodzaju z uwzględnieniem ilości i rodzaju substancji słodzących. W laboratorium oznaczą zawarte w żywności konserwanty, witaminy i gluten.  Ponadto dowiedzą się jaki wpływ na organizm człowieka mają różne substancje dodawane do żywności i jaki jest cel ich stosowania. Uzyskane wyniki przedstawią w raporcie podczas konferencji podsumowującej semestr letni.

2. Genetyka - badamy wpływ chorób cywilizacyjnych na genom ludzki

Czy wiesz, że  wpływ obciążenia genetycznego w rozwoju chorób cywilizacyjnych jest szacowany na 12-20%? Co roku naukowcy odkrywają nowe geny, które przyczyniają się do ich rozwoju.  Jednym z nich jest gen FTO, który zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości o 70%.  Według badań jego nosicielami jest ponad 50% Europejczyków.  Jednak nie tylko on przyczynia się do rozwoju tej choroby. Obecnie naukowcy uważają, że istnieje ok. 1000 genów, które mają związek z otyłością.

Dlaczego niektóre osoby częściej zapadają na choroby cywilizacyjne związane z układem krążenia, cukrzycę czy otyłość?  W jaki sposób można zmniejszyć ryzyko wystąpienia jednej z chorób?

W ramach cyklu zajęć studenci w grupach badawczych poprzez przygotowanie własnych projektów i wykonanie doświadczeń w laboratorium biologii molekularnej podejmą próbę odpowiedzi na pytania dotyczące podłoża wybranych chorób cywilizacyjnych. Sprawdzą, czy ich przyczyną jest zawsze współczesny styl życia oraz jak nasze geny odpowiadają za rozwój tych chorób. Uzyskane wyniki przedstawią w raporcie podczas konferencji podsumowującej semestr letni.

3. Dziennikarstwo radiowe - tworzymy audycję radiową na temat chorób cywilizacyjnych

Artur Wolski, dziennikarz Programu 1 Polskiego Radia, został laureatem I nagrody konkursu “Dziennikarz Medyczny Roku 2019”. Celem konkursu organizowanego z inicjatywy Stowarzyszenia Dziennikarze dla Zdrowia jest podkreślenie edukacyjnej roli dziennikarzy w walce z chorobami cywilizacyjnymi oraz rozwijania świadomości społecznej na ich temat.

Praca dziennikarza radiowego nie polega wyłącznie na prowadzeniu ciekawej audycji. Tutaj głównym narzędziem pracy jest głos i mowa. Spiker powinien mieć pod kontrolą wymowę, dykcję, modulację głosu czy kulturę języka, aby audycja była jak najlepsza w odbiorze dla słuchacza.

Jak pracuje dziennikarz radiowy? Jak opracować surowy materiał, aby można go było puścić na antenie w radiu? Jak zaplanować audycję, aby poruszane w niej treści przyciągały odbiorcę i pobudzały do myślenia na temat problemu chorób cywilizacyjnych?

Studenci podczas specjalizacji poznają warsztat radiowca od kuchni. Przeprowadzą sondę uliczną na temat chorób cywilizacyjnych, aby poznać opinie społeczeństwa. Następnie przygotują się do przeprowadzenia rozmowy z zaproszonym gościem - ekspertem w dziedzinie badanego problemu. Surowy materiał przy pomocy specjalistycznego sprzętu samodzielnie opracują i zmontują. Efekt swojej pracy przedstawią podczas konferencji podsumowującej semestr.

4. Street art - tworzymy graffiti poruszający problem chorób cywilizacyjnych

Czy wiesz, że depresja jest klasyfikowana jako choroba cywilizacyjna?  Według statystyk choruje na nią ok. 350 mln ludzi na całym świecie. Aby uwrażliwić społeczeństwo na ten temat powstała kampania społeczna Forum Przeciw Depresji. W jej ramach zaangażowano mieszkańców Warszawy do stworzenia muralu pt. „Przywrócić kolory w depresji, powiedzieć NIE anhedonii”. 

Street art jest to rodzaj sztuki tworzony w przestrzeni publicznej. Jest ona dynamiczna i pełna odniesień do współczesnych wydarzeń. Tematy, które poruszają artyści skupiają się wokół dyskryminacji, konfliktów zbrojnych i problemów współczesnego świata.

W jaki sposób artyści uwrażliwiają społeczeństwo na problemy współczesnego świata? Czy street art to tylko graffiti? 

Studenci podczas cyklu zajęć zrobią analizę problemu chorób cywilizacyjnych na podstawie inspirowanych tym zjawiskiem dzieł sztuki. Uczestnicy poznają sposoby komunikowania o problemie społecznym za pomocą realizacji artystycznych prezentowanych w przestrzeni publicznej. Zaprojektują i stworzą cykl graffiti dotyczących m. in.  problemu depresji, otyłości, stresu. Następnie umieszczą je w przestrzeni miejskiej. Każda realizacja, oprócz komunikatu wizualnego, opatrzona zostanie odnośnikiem QR za pomocą którego będzie można uzyskać informacje o problemie i możliwość uzyskania pomocy. Efekty swojej pracy udokumentują za pomocą zdjęć, które przedstawią podczas konferencji podsumowującej semestr letni.

5. Architektura wnętrz - projektujemy ergonomiczne miejsce pracy

Według badań przeprowadzonych przez firmę Ergotest w 2015 roku 51,6% polskich firm nie zapewnia pracownikom biurowym ergonomicznych stanowisk pracy. Efektem tego są takie  schorzenia jak: ból pleców, ból głowy, ból karku, napięcie w ramionach, syndrom Shicca czy podrażnienie błony śluzowej oczu, nosa i krtani.

Ergonomia w pracy jest bardzo ważnym aspektem. Jej celem jest  zapewnienie odpowiednich warunków, które zminimalizują ryzyko wypadków czy schorzeń wywołanych przez nieodpowiednio dostosowane stanowisko pracy.  

Jak zaprojektować stanowisko pracy, aby było ergonomiczne? Jak dostosować otoczenie do specyficznych potrzeb pracownika?

Podczas zajęć studenci przejdą przez wszystkie etapy projektowania wnętrza  metodą Design Thinking. W pierwszej kolejności stworzą personę, czyli zastanowią się dla kogo będą projektować. Następnie przeprowadzą  obserwacje i wywiady z wybraną grupą docelową, z których wnioski uwzględnią w projektowaniu pomieszczenia, tak aby spełniło oczekiwania użytkowników i było odpowiedzią na ich problemy. Kolejnym etapem będzie praca w zespołach, w których studenci zaprojektują makiety 3D ergonomicznego stanowiska pracy. Efekty zaprezentują podczas konferencji podsumowującej semestr.