Dzieci lubią ciasteczka! My też, dlatego wykorzystujemy je do zapamiętywania informacji o tym, jak korzystasz z serwisu, żeby lepiej go do Ciebie dostosowywać.

Rozumiem. Zamknij!

Lista specjalizacji na rok 2020/2021 - kierunek Mistrz i Uczeń w Olsztynie

Studenci na kierunku Mistrz i Uczeń realizują dwie specjalizacje w roku szkolnym - po jednej na każdy semestr.
Poniżej znajduje się lista i opis proponowanych specjalizacji.

Specjalizacje:

1. Elektronika (poziom podstawowy)
2. Architektura krajobrazu
3. Diagnostyka kliniczna
4. Kryminalistyka
5. Animacja
6. Projektowanie aplikacji gamingowych
7. Genetyka

1. Elektronika (poziom podstawowy) - konstruujemy i programujemy urządzenia z wykorzystaniem platformy programistycznej Arduino

Czy wiesz, że w kilka minut możesz zrobić domową stację pogodową i inne przydatne urządzenia? Za pomocą Arduino można skonstruować dosłownie wszystko!

Jak sygnalizować informację na diodach LED oraz wyświetlaczu tekstowym? Jaką technikę wykorzystują najnowsze czujniki parkowania? Jak wprowadzać elementy w ruch?

Studenci podczas cyklu warsztatów opanują podstawy automatyki, elektroniki i programowania mikrokontrolerów Arduino. Poprzez samodzielne składanie wybranych układów elektronicznych dowiedzą się, do czego służą poszczególne elementy, poznają ich budowę i zasady działania.
Zajęcia na pograniczu robotyki, automatyki, elektroniki i informatyki będą świetną okazją do rozwinięcia umiejętności logicznego myślenia oraz kreatywnego rozwiązywania problemów. Efektem specjalizacji będzie skonstruowanie i zaprogramowanie autorskich urządzeń w popularnym Arduino na specjalistycznych symulatorach.

UWAGA! Specjalizacja była realizowana w 2019/2020 roku.

2. Architektura krajobrazu - projektujemy przyjazną przestrzeń w miejskiej dżungli!

Ogrody wertykalne, czyli zielone instalacje na ścianach w mieście mogą wyprodukować tlen potrzebny  jego mieszkańcom.  Ściana o rozmiarze 1 km 2 zaspokoi roczną potrzebę tlenu dla tysiąca osób!

Jak zaprojektować przestrzeń, która odpowie na wysublimowane potrzeby jej mieszkańców? Czy ciekawe i nowatorskie pomysły zawsze idą w parze z funkcjonalnością?

Podczas seminariów studenci stworzą własne rozwiązania zagospodarowania wybranej przestrzeni w mieście.  Przejdą przez wszystkie etapy pracy architekta: od koncepcji, przez konsultacje z użytkownikiem terenu i projektowanie architektoniczne, aż po realizację pomysłu w postaci wizualizacji. Studenci dowiedzą się jak ważną rolę pełni bioróżnorodność oraz wariantowanie kolorystyki w przestrzeni miejskiej.
Efektem pracy studentów będą autorskie projekty terenu 2D oraz 3D.
Zajęcia będą doskonałą okazją do kształtowania wyobraźni przestrzennej oraz twórczego rozwiązywania problemów.

UWAGA! Specjalizacja była realizowana w 2019/2020 roku.

3. Diagnostyka kliniczna – robimy badania diagnostyczne pacjenta!

Katar, kaszel, ból gardła - dla człowieka są to często zwykłe objawy przeziębienia. Czy wiesz, że koci katar jest niebezpieczną chorobą, która w skrajnych przypadkach może zagrażać życiu zwierzęcia? 

Identyfikacja choroby, na którą cierpi pacjent, wymaga zastosowania procesu diagnostycznego, złożonego z wielu badań. Jak przeprowadza się proste badania kliniczne? Jakie działania pomagają lekarzom postawić diagnozę? Jak stwierdzić, że jest ona trafna? 

Podczas cyklu zajęć studenci zrealizują projekt, który doprowadzi ich do poznania procesu badań klinicznych. Poddadzą analizie przypadek chorego pacjenta. Postawią hipotezę, zbiorą niezbędne informacje o stanie badanego i sprawdzą, czy ich diagnoza była słuszna.  Dowiedzą się jak przy użyciu aparatury USG studenci zrealizować badanie jamy brzusznej. Samodzielnie ocenią wyniki badań RTG i przeprowadzą jeden z etapów operacji - szycie chirurgiczne. Ostatecznym etapem weryfikującym trafność diagnozy studentów będą badania endoskopowe, realizowane pod okiem specjalisty.
Efektem finalnym projektu będzie prezentacja wyników badań realizowanych podczas cyklu zajęć.

UWAGA! Specjalizacja była realizowana w 2019/2020 roku.

4. Kryminalistyka - podążamy śladami przestępcy

Badania pokazują, że mężczyźni rozsiewają więcej DNA niż kobiety. Czy to oznacza, że łatwiej zidentyfikować sprawcę, który jest mężczyzną?

Jak zabezpieczać ślady i zidentyfikować na ich podstawie sprawcę? Jak przesłuchiwać świadków, aby uzyskać potrzebne informacje?

Podczas seminariów studenci poznają zagadnienia związane z kryminalistyką. Poznają ją od strony prawnej i praktycznej. Prześledzą drogę od popełnienia przestępstwa aż do kryminalistycznej rekonstrukcji zdarzenia. Studenci dowiedzą się, jak zabezpieczyć dowody przestępstwa oraz jak wybrać najbardziej wiarygodnego świadka. Badając zagadkowe ślady na miejscu zdarzenia, przygotują protokoły kryminalistyczne z popełnionego przestępstwa.

Zajęcia rozwiną umiejętność logicznego myślenia oraz poszerzą wiedzę uczniów z zakresu medycyny sądowej, prawa i kryminologii. Efektem pracy studentów będzie doprowadzenie do rozwiązania sprawy kryminalistycznej za pomocą technik kryminalistycznych.

UWAGA! Specjalizacja była realizowana w 2019/20 roku.

5. Animacja - tworzymy krótki film!

Czy wiesz, że standardowy film wyświetlany w kinie składa się z 24 klatek na sekundę ? To oznacza, że film Django Quentina Tarantino trwający 165 min zawiera 3 960 klatek ! 

Dlaczego nasz wzrok nie widzi filmu jako migających klatek zdjęciowych? W jaki sposób perspektywa wpływa na odbierany przez nas obraz? Czy wiesz, jakiej techniki filmowej użyć aby  przedstawić wzrost rośliny trwający kilka tygodni w zaledwie kilkadziesiąt sekund?

Podczas cyklu zajęć młodzi filmowcy będą mieli okazję wcielić się w rolę reżysera, scenografa oraz operatora filmowego. Samodzielnie stworzą scenorys/ storyboard swojej produkcji filmowej, zbudują scenografię, zadbają o oświetlenie oraz wprawią w ruch obiekty. Studenci zaznajomią się również z  elementami montażu filmowego, poznają tajniki animacji filmowej oraz zagadnienia związane z rolą perspektywy w obrazie filmowym.

Zajęcia będą doskonałą okazją do rozwijania wyobraźni młodych twórców, zdobywania umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów oraz  wzbogacenia wiedzy o podstawy animacji. Efektem finalnym cyklu spotkań będzie stworzenie krótkiej animacji typu stop motion.

6. Projektowanie aplikacji gamingowych- tworzymy geolokalizacyjną grę mobilną!

Czy wiesz, że twórcy najbardziej popularnej gry mobilnej, Pokemon Go, zdobyli ponad 13 mln użytkowników, ponieważ zderzyli ze sobą świat rzeczywisty i wirtualny? 

 Augmented Reality (AR) jest technologią, która przenosi rzeczywistość cyfrową do świata, w którym przebywamy fizycznie. Wykorzystywana jest przy tworzeniu aplikacji motywujących nas do aktywności sportowej - Endomondo - czy poznawania kultury regionu - Slavic Monster. Jak stworzyć grę, która połączy świat wirtualny ze światem realnym?

Podczas cyklu zajęć studenci zrealizują projekt i przejdą przez wszystkie etapy pracy twórców gier. Wykreują bohaterów, ustalą zadania i dialogi, a także określą czas aplikacji i jej zakres. Studenci przygotują poziomy gry z wykorzystaniem narzędzi, którymi posługują się ich twórcy - Game Design Document oraz geolokalizację. Studenci nie tylko stworzą mechanikę gry, ale również zapoznają się z technicznymi aspektami platformy z rzeczywistością rozszerzoną.
Efektem finalnym projektu będzie przeniesienie gry do systemu łączącego  świat rzeczywisty z generowanym komputerowo, w oparciu o przygotowany podczas zajęć scenariusz.

Zajęcia będą świetną okazją do rozwinięcia umiejętności logicznego myślenia w zakresie mechaniki, oraz pobudzenia twórczej ekspresji studentów. 

UWAGA! Specjalizacja była realizowana w 2019/2020 roku.

Genetyka - analizujemy przypadki medyczne za pomocą narzędzi bioinformatycznych

Czy wiesz, że gdyby rozprostować nici DNA z każdej komórki naszego ciała otrzymalibyśmy 10 miliardów mil, czyli wystarczająco, żeby dotrzeć na Plutona i z powrotem? 

Czym są markery genetyczne, geny, genomy? Jak analizować je w kontekście medycznym? Jak za pomocą komputera znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące DNA? Czy nie będąc lekarzami jesteśmy w stanie zdiagnozować choroby nowotworowe oraz wirusowe?

Studenci podczas zajęć dowiedzą się, jak można informację genetyczną umieścić w komputerze oraz scharakteryzować jej właściwości w kontekście medycznym oraz diagnostycznym. Poznają strukturę DNA oraz genów. W czasie seminariów studenci zidentyfikują i przeanalizują przypadki medyczne za pomocą narzędzi bioinformatycznych. Na przykładzie danych biomedycznych spróbują rozpoznać jednostki chorobowe (np. zatorowość płucną) oraz dowiedzą się, dlaczego pacjenci zarażeni SARS-Covid-19 mają objawy utraty węchu. W ramach cyklu spotkań projektowych studenci przygotują interaktywną prezentację wyników dotyczącą RNA oraz DNA, sklasyfikują odchylenia od normy oraz zaproponują możliwe działania naprawcze.